چکیده:
هدف از این پژوهش ارائه راهکاری برای انتخاب و تفکیک شاخصهای عملکرد زنجیره تامین خدمات میباشد. در این پژوهش رویکرد امتیاز ویژه شاخصها (NIS) جهت تعیین امتیاز شاخصها پیشنهاد شده است. در این رویکرد با در نظر گرفتن یک طیف 10 درجهای در تدوین پرسشنامه، اهمیت هر شاخص در زنجیره تامین خدمات دوسویه- دوسطحی، از دیدگاه مشتری و ارائهکنندهی خدمت نشان دادهشده است. پنج بیمارستان در بخش مرکزی استان اصفهان جهت مطالعه انتخاب شدند و شاخصهای مرتبط با فرآیند سونوگرافی که در پژوهش گذشته SMARTبودنشان مورد سنجش قرار گرفته بود، مورد بررسی قرار گرفتند. با بهرهگیری از روشNIS اهمیت هر شاخص از دیدگاه ارائهکننده خدمت و دریافتکننده خدمت مشخص و از یکدیگر تفکیک گردید. با شناخت میزان اهمیت هر شاخص از دیدگاه ارائهکننده خدمت و مشتریان، سازمان میتواند برنامهریزیهایی متناسب را طرحریزی کند و از این طریق موجب افزایش بهرهوری، کارایی و اثربخشی، رضایت در کارکنان و مشتریان در بخش خدمات، ارتقای سرویسدهی هدفمندی در زنجیره تامین، گردش مالی بالا، چابکی زنجیره تامین گردد. روش NIS توسعهیافته روش NPS در حوزهی وفاداری مشتری است که برای اولین بار در حوزهی مدیریت زنجیره تامین مورد استفاده قرار میگیرد.
The aim of this study is to propose an approach for selecting and separating performance indicators of service supply chains. In this appraoch, a 10 point scale has been used in designing the questionnaire, and the importance of each indicator has been determind in the double-bilateral supply chain from the viewpoints of customer and service provider. Five hospitals at the center of Isfahan province have been selected, and their indicators associated with the ultrasound process that were addressed as SMART in previous studies, have been investigated. Based on the NIS approach, the importance value of each indicator has been determined and they have been separated from the viewpoints of service provider and service receiver. By determining the importance value of each indicator from the viewpoints of service provider and customers, an organization can make appropriate plannings. This in turn will lead to increased productivity, efficency and effectiveneess; satisfied employees and customers; enhanced objective oriented service in the supply chain; higher turnover; and agile supply chain. NIS is a developed form of Net Promoter Score (NPS) in the domain of customer loyalty and is being applied in supply chain management for the first time.
خلاصه ماشینی:
در اين رويکرد با در نظر گرفتن يک طيف ١٠ درجه اي در تدوين پرسشنامه ، اهميت هر شاخص در زنجيره تأمين خدمات دوسويه - دوسطحي، از ديدگاه مشتري و ارائه کننده ي خدمت نشان داده شده است .
با شناخت ميزان اهميت هر شاخص از ديدگاه ارائه کننده خدمت و مشتريان ، سازمان ميتواند برنامه ريزيهايي متناسب را طرح ريزي کند و از اين طريق موجب افزايش بهره وري، کارايي و اثربخشي، رضايت در کارکنان و مشتريان در بخش خدمات ، ارتقاي سرويس دهي هدفمندي در زنجيره تأمين ، گردش مالي بالا، چابکي زنجيره تأمين گردد.
مديريت زنجيره تأمين (SCM١) براي صنايع خدماتي، به معناي توانايي سازمان به منظور نزديک شدن به مشتري از طريق بهبود کانال هاي 1 Supply Chain Management(SCM( زنجيره تأمين ميباشد زنجيره تأمين خدمات شامل پاسخ گويي، کارايي و کنترل ميباشد (٢٠٠٣,Kathawala and Abdou).
هدف اين پژوهش ، ارائه راهکاري براي انتخاب و تفکيک شاخص هاي عملکرد زنجيره تأمين خدمات با رويکرد امتياز ويژه شاخص ها (NIS) است که در زنجيره تأمين خدمات دوسويه – دوسطحي صورت ميگيرد.
همان گونه که در يافته هاي پژوهش بيان شد، ميتوان استدلال کرد که با استفاده از شاخص NIS، ٩شاخص تکنيک هاي موجود براي تشخيص بيماري، دقت و صحت اطلاعات ، به هنگام بودن اطلاعات ، تصميم گيري مديرت سازمان بر اساس اطلاعات به روز مديريت IT، ميزان بهره وري، ارزش خدمات ، رضايت کارمندان ، نسبت عملياتي ساعات کار واقعي به ساعات کار برنامه ريزيشده ، غيبت کارکنان ، فقط توسط ارائه کننده ي خدمت انتخاب شده اند.