چکیده:
هدف: هدف مطالعه حاضر، بررسی و اولویتبندی عوامل مؤثر بر بلیت فروشی لیگ برتر فوتبال ایران از دیدگاه تماشاگران بود. روششناسی: روش تحقیق توصیفی و از نوع همبستگی است. جامعه آماری پژوهش، کلیه تماشاگران بالای 18 سال در لیگ برتر فوتبال کشور در فصل 95 ـ 94، بودند که حجم نمونه بر اساس روش تحلیل عاملی دو تا ده برابر تعداد گویهها انتخاب شد. ابزار جمعآوری اطلاعات، پرسشنامه محققساختهای بود که روایی صوری و محتوایی آن را گروهی از اساتید صاحبنظر دانشگاهی تأیید کردند. برای محاسبه پایایی ابزار از روش آلفای کرونباخ و برای اولویتبندی عوامل مؤثر، از آزمون فریدمن استفاده شد. یافتهها: بر این اساس، از نظر تماشاگران، به ترتیب عوامل تسهیلات، جذابیت مسابقه، اقتصادی، مدیریتی، بازاریابی، برنامهریزی، فناوری و فرهنگی ـ اجتماعی، در اولویت اول تا هشتم قرار گرفتند. نتیجهگیری: با مشخص شدن اولویتهای مؤثر بلیت فروشی از دیدگاه تماشاگران، مدیران ورزشی میتوانند با رسیدگی و توجه بیشتر به اهم آنها، بهبود فروش بلیت و افزایش درآمد باشگاهها را تسریع بخشند.
Purpose: The purpose of this work was to analyze and prioritize the factors affecting ticketing of the Iran’s premier football league.
Methodology: The research method used was descriptive-correlation. The statistical population of the study included all spectators over 18 years old in the premier league in the 2015/16 season. A sample size based on factor analysis, 2 to 10-fold of the items, was selected. The data was collected through a made questionnaire, whose face and content validity were confirmed by the panel experts. In order to calculate reliability, Cronbach’s alpha was used and the Freidman test was used to prioritize the ticketing factors.
Results: In view of spectators, facilities, attractiveness, economic, managerial, marketing, planning, technology, and cultural-social factors placed on the first priority was to eighth, respectively.
Conclusion: By identification of the priorities of the ticketing factors in spectators viewing, the sporting managers can handle and pay more attention to the most important of these factors in order to improve ticket sales and increase revenue of clubs.
خلاصه ماشینی:
دانشيار مديريت ورزشي دانشگاه تهران تاريخ دريافت : ١٣٩٤/١٢/١٥ تاريخ پذيرش : ١٣٩٥/٥/٢٥ چکيده هدف مطالعه حاضر، بررسي و اولويت بندي عوامل مؤثر بر بليت فروشي ليگ برتر فوتبال ايران از ديدگاه تماشاگران بود.
از طرفي، در ليگ برتر فوتبال ايران فقط از بليت فروشي تک بازي استفاده ميشود و اين موضوع عدم کارايي نتايج تحقيقات لاتين در کشور ما را به دنبال دارد؛ لذا کمبود مطالعات در زمينه بليت فروشي ورزشي کاملا احساس ميشود؛ بنابراين شناسايي عواملي که باعث جذب افراد به ورزشگاه ها و خريد بليت مسابقات ميشوند و به دنبال آن انجام اولويت بندي و تعيين مقدار رسيدگي مورد نياز به هر عامل ، ميتواند چاره ساز باشد و رسيدن به اهداف را تسريع بخشد.
اولويت بندي عوامل مؤثر بليت فروشي ليگ برتر فوتبال ايران رتبه عوامل ميانگين رتبه ميانگين انحراف معيار آماره آزمون درجه آزادي سطح معناداري ١ تسهيلات ٥/٧٤ ٦/٠٥ ٠/٩ ٢ جذابيت مسابقه ٥ ٥/٧٧ ١/٠٧ ٣ اقتصادي ٤/٦٤ ٥/٥٣ ١/١٨ ٤ مديريتي ٤/٥٢ ٥/٥٣ ١/١٦ 0/001 7 154/69 ٥ بازاريابي ٤/١٧ ٥/٣١ ١/٣٣ ٦ برنامه ريزي ٤/١٠ ٥/٣٤ ١/١٨ ٧ فناوري 1/25 5/34 4/09 ٨ فرهنگي ـ اجتماعي ٣/٧٣ ٥/١٧ ١/٣٥ بحث و نتيجه گيري تعيين اينکه کدام يک از عوامل بيشترين تأثير را بر بليت فروشي ليگ برتر فوتبال کشور دارد، به مديران و بازاريابان ورزشي باشگاه ها امکان خواهد داد راهبردهايي را براي جذب بالقوه تماشاچيان و افزايش فروش بليت مسابقات در پيش گيرند.
1848 Journal of Human Resource Management in Sport Shahrood University of Technology Analysis and Prioritizing of factors affecting ticketing of Iran’s premier football league 3 Samira Feizi1, Seyyed Mohammad Hosein Razavi2, and Mehrzad Hamidi 1.
Associate Professor in Sport Management, University of Tehran Received: 5 March 2016 Accepted: 15 August 2016 Abstract Purpose: The purpose of this work was to analyze and prioritize the factors affecting ticketing of the Iran’s premier football league.