چکیده:
پژوهش حاضر با هدف مقایسۀ صلاحیتهای حرفهای مدیران مدارس متوسطۀ دولتی و غیردولتی شهرستان شهریار و ارائۀ راهکارهایی برای بهبود آن انجام شد. روش پژوهش، آمیخته و از نوع متوالی است. در بخش کیفی، پانزده نفر بهعنوان مشارکتکننده و بهصورت هدفمند انتخاب شدند. در بخش کمی، جامعۀ آماری، تمامی دبیران مدارس متوسطۀ شهرستان شهریار در سال تحصیلی 93- 94 بودند که 275 نفر بهعنوان نمونه انتخاب شدند. برای نمونهگیری از روش نمونهگیری طبقهای از نوع انتساب متناسب استفاده شد. جهت گردآوری دادهها در بخش کیفی از مصاحبۀ نیمهساختاریافته و برای بخش کمی از پرسشنامۀ محققساخته بهره برده شد. روایی بخش کیفی از نوع محتوایی و بخش کمی روایی محتوایی و سازه بود. پایایی پرسشنامه با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ 91/0 ارزیابی شد. یافتهها نشان داد که صلاحیت حرفهای مدیران شامل مؤلفههای ویژگیهای روانشناختی، مهارتها (فنی، انسانی و ادراکی)، دانش و نگرش است. تحلیل ها نشان داد که تفاوت معناداری (05/0P≥) بین میانگینهای مدیران مدارس متوسطۀ دولتی و غیردولتی از نظر صلاحیتهای حرفهای وجود دارد. درخصوص راهکارهای ارتقای صلاحیتهای حرفهای مدیران دبیران شرکتکننده در پژوهش، دراختیارگذاشتن لوح های فشرده و جزوات آموزشی را مهمترین راهکار توسعۀ شایستگیهای مدیران مدارس دانستند.
The present research aims in comparing professional competencies of principals in public and nonpublic high schools in Shahriar city and suggesting some solutions in order to improve them. Research method, depending on the type of data, is mixed method of successive; therefore, quantitative and qualitative research methods are used in this research. In qualitative phase, fifteen educational experts were selected using purposeful sampling method. Research population in quantitative part includes all teachers of high schools in shahriar city in academic year of 1394-93 over 950 teachers, among which, 275 teachers were selected by Cochran formula. Stratified sampling with proportional allocation was used as sampling method. Semi structured interview for principals and researcher-made questionnaire were used for data collection. Validity type of qualitative part is content validity and expert opinion; furthermore, colleague reviewing and validity of quantitative part provide construct validity. Questionnaire reliability was measured as 0.913. Results showed that professional competencies of principals include psychological traits, skills (technical, humane and conceptual) knowledge and attitude. Analysis of quantitative data showed that status of public and nonpublic high schools managers was assessed as moderate and supposed average. Also findings show that significant difference (P≥0.05) doesn’t exist between these two groups on professional competencies. Providing teachers with training software and pamphlets is a suggested solution for improving principals’ professional competencies.