چکیده:
یادداشت برداری در مقام یکی از مهارت های دانشگاهی، توجه پژوهشگران حوزۀ آموزش زبان فرانسۀ دانشگاهی را به خود جلب کرده است. جستار پیش رو بر آن است روش ها و راهبرد های یادداشت برداری دانشجویان ایرانی را در کلاس های گوناگون بررسی کند و با این بررسی به مشکلات یادداشت برداری دانشجویان بپردازد. برای دستیابی به این هدف، سه ابزار گردآوری داده مورد استفاده قرار گرفت؛ ۱۳ جلسه از ۴ کلاس گوناگون در مقطع کارشناسی ارشد، گرایش های ادبیات و آموزش، در دانشگاه تهران مشاهده و ضبط و ۸۴ یادداشت گردآوری شد. ۶۱ دانشجوی ایرانی در مقطع نامبرده به پرسشنامۀ محققساخت با روایی ۰٫۸۱ پاسخ دادند. داده ها بر اساس روش ترکیبی کیفی (با استفاده از جدول تحلیل یادداشتها) و کمّی (با استفاده از نرمافزار SPSS برای تحلیل پرسشنامه) تحلیل شدند. یافته های پژوهش نشان میدهد روش رایج یادداشت برداری میان دانشجویان روش خطی یا سامان دهنده است. استفاده از عین واژه ها، جمله های کلیدی، وفاداری و سازگاری با مطالب بیان شده، دستهبندی اطلاعات حین یادداشت برداری، تصویرنگارها و علامت های فهرست بندی در سطح گفتمان و اندیشه نگارها در سطح واژه از رایج ترین راهبردها است. دگرنویسی، دسته بندی اطلاعات پس از یادداشت برداری، درج دیدگاه ها، تبادل نظر با استادان و دانشجویان سال بالاتر، استفاده از راهبردهای فراگفتمانی در سطح گفتمان، بهره گیری از شمایل ها در سطح واژه و همچنین اقسام راهبرد کوته نویسی از کم بسامدترین راهبردها بوده است. میان روش ها و راهبردهای به کارگرفته شده از سوی دانشجویان در کلاس های گوناگون، تفاوت هایی وجود دارد، نظیر صورت یادداشت ها در بهره برداری از فضای کاغذ یادداشت، گونههای راهبردهای کوته نویسی، ساختار و روش های به کار گرفته شده، حجم یادداشت ها و استفاده از زبان مادری.
Resume La prise de notes, en tant que competence universitaire, a suscite l’interet de nombreux chercheurs en FOU (le francais sur objectif universitaire). Le present article vise a etudier les methodes et les strategies de prise de notes dans divers cours a l’universite chez les etudiants iraniens. Trois dispositifs de collecte des donnees ont ete exploites : 13 seances de 4 cours de master en litterature et en didactique du francais a l'Universite de Teheran ont ete observees et enregistrees, 84 notes prises par les etudiants ont ete recueillies et 61 etudiants ont repondu a un questionnaire, elabore par les auteurs de l’article. Les donnees ont ete analysees selon une methode mixte, c’est-a-dire la methode qualitative (analyse des notes prises par les etudiants) et la methode quantitative (analyse du questionnaire). Les resultats de la recherche montrent que la methode de prise de notes la plus frequente chez les etudiants suivis est la methode lineaire ou planifiante. Les strategies les plus utilisees sont les suivantes : le mot identique et les phrases-cles, la fidelite a l’information presentee, la hierarchisation de l’information pendant la prise de notes, les pictogrammes et les effets de liste au niveau phrastique et les ideogrammes au niveau lexical. En revanche, la paraphrase d’enonces, la hierarchisation d’informations apres la prise de notes, les notes accompagnees de reflexions personnelles, l’echange professeur-etudiants-etudiants, les effets de metadiscours au niveau phrastique, l’usage d’icones au niveau lexical ainsi que les procedes abreviatifs figurent parmi les strategies les moins repandues. Quelques differences ont ete constatees entre les methodes et les strategies developpees par les etudiants dans divers cours, notamment en ce qui concerne l’exploitation de l’espace graphique de la page de notes, l’utilisation des procedes abreviatifs, le volume des notes produites et l'emploi de la L1.
خلاصه ماشینی:
از بندهاي پيشين ميتوان استنباط کرد که تحقيقات انجام شـده دربـارٔە يادداشـت برداري در خارج از ايران يا با تکيـه بـر مبـاني روان شناسـي شـناختي بـه فرآينـدهاي ذهنـي دانشـجويان پرداخته اند (ژيرولامي-گالوين ، ١٩٨٩؛ کيورا، ١٩٨٩؛ روسي و پيولا، ٢٠٠٣؛ باربيه و همکـاران ، ٢٠٠٣؛ ديک و همکاران ، ٢٠١٤)، يا براساس دغدغه هاي آموزشـي و از راه مقايسـۀ شـيوه هاي يادداشت برداري دانشجويان بومي و غيربومي ، تأثير اين مهارت را بر ميزان موفقيـت تحصـيلي بررسي کرده اند (فاراکو، ١٩٩٧؛ بوش ١٩٩٩؛ پيولا ٢٠٠١؛ اُمر، ٢٠٠٣).
براي توصيف ويژگي يادداشت هاي دانشجويان در پژوهش هاي ايـن حوزه ، ميزان وفاداري يادداشت ها ازنظر صوري و معنـايي و درسـتي روش انتخاب شـده بـراي يادداشت برداري مورد مطالعه قرار ميگيرد: در پاره اي از مطالعات (فـاراکو و همکـاران ، ٢٠٠٣؛ باربيه و همکاران ،٢٠٠٣)، نخستين شاخصه (وفاداري به لحاظ صوري) از راه حجم يادداشت ها سنجيده شده است ؛ به اين صورت که تعداد کلمات نوشته شده نسبت به تعداد کلمات بيان شده در کلاس بررسي ميشوند.
Comparaison de la prise de notes d’étudiants japonais et espagnol dans leur langue native et en français L2.
Prise de notes et procédés de condensation en français L2 par des étudiants anglais, espagnols et japonais.
Reformulations didactiques : effets de la prise de note d’étudiants francophones in Schuwer, M.
Etude longitudinale de la prise de notes d’un cours universitaire français : le cas d’étudiants étrangers d’un cursus européen.
Etude de la prise de notes en anglais par des étudiants francophones (LEA : 2ème année : cours de civilisation).
Gestion lexicale et prise de notes dans les cours magistraux.
La prise de notes : Ecriture de l’urgence, in Piolat A.