چکیده:
هدف مطالعۀ حاضر، تبیین ابعاد و نشانگرهای رفتار سکوت سازمانی معلمان است. روش پژوهش از نوع کیفی با راهبرد پدیدار شناسی توصیفی بود. برای بررسی عمیق پدیدۀ موردنظر هم از روش مطالعۀ اسنادی و بررسی مبانی نظری پژوهش و همچنین مصاحبۀ نیمهساختاریافته استفاده شد. مشارکتکنندگان 21 نفر از معلمان با سابقۀ بالاتر از 15 سال، سرگروههای آموزشی، مدیران مدارس، مدیران و معاونان باسابقه در آموزشوپرورش بودند که با استفاده از شیوة نمونهگیری هدفمند و روش گلوله برفی تا مرز اشباع نظری انتخاب شدند. برای بررسی صحت یافتهها از روش بررسی توسط اعضا استفاده شد. برای تعیین پایایی، روش پایایی توافق بین دو کدگذار (توافق درونموضوعی) به کار گرفته شد. برای تحلیل دادهها از تحلیل محتوای استقرایی با استفاده از کدگذاری در سه سطح باز، محوری و منتخب استفاده شد. یافتهها نشان داد که رفتار سکوت معلم شامل 18 نشانگر در پنج بعد سکوت موافق، سکوت تدافعی، سکوت رابطهای، سکوت کاسب گرایانه و آوای خاموش است. این پژوهش می تواند مبنای مفیدی برای ساخت یک پرسشنامۀ بومی، جهت اندازهگیری سکوت سازمانی معلمان، قابل استفاده برای پژوهشگران و دانشجویان رشته های مرتبط باشد. کلید واژگان: ابعادسکوت، سکوت سازمانی، رفتار سکوت، معلمان.
The main objective of this study is to identify the main dimensions and indicators of teachers` organizational silence behavior. For this purpose, descriptive phenomenology was applied as a qualitative research method. To deeply investigate the issue, documentary research method, literature review as well as semi-structured interviews were applied. Participants in this study include 21 teachers having more than 15 years of experience and expert heads of educational departments, school managers and supervisors in the field of education, that were selected using purposive and snowball sampling methods to reach to theoretical saturation. To verify the findings, members` survey and review method was used. Reliability method of agreement between two encoders (intersubjective agreement) is also applied. The analyze data, inductive content analysis method was applied using encoding in three levels: open, axial and elected. the findings show that the teachers` organizational silence behavior was identified including 18 indicators in five main dimensions of Acquiescence Silence, Defensive Silence, Relational Silence, Tradesman- Silence and Silent Voice. This Research can be a useful base for making an indigenous questionnaire for measuring teachers` organizational silence for the researchers and students of related fields.
خلاصه ماشینی:
اين نوع سکوت ممانعت از ارائۀ ايده ها، اطلاعات و نظرات مربوط به کار با هدف منفعت رساندن به افراد يا سازمان براساس انگيزه هاي نوع دوستانه يا همکارانه تعريف شده است (ون دين و همکاران ، ٢٠٠٣).
باوجوداين ، برينسفيلد (٢٠٠٩ و ٢٠١٣) در مورد دلايل کارکنان در ترجيح به ساکت ماندن در محيط کاري ، با توجه به يافته هاي پژوهشي خود به اين نتيجه رسيد که دلايل ارائه شده توسط شرکت کنندگان ، بيشتر ماهيتي رابطه اي دارد تا هميار اجتماع .
با اين توصيف ، از مسائل مهم پژوهش حاضر اين است که دانش کافي در مورد اين رفتارها در مدارس داخلي وجود ندارد و فهرستي عيني و مشخص از نشانگرهاي رفتار سکوت معلمان در دسترس نيست ، بيشتر آيتم هاي موجود در مقايسه با جو حاکم در مدارس ، کلي و مبهم هستند و به تحليل بيشتر نياز دارند؛ علاوه براين ، اين آيتم ها براي محيط هاي غيرآموزشي ارائه شده اند که چندان سنخيتي با سازمان هاي آموزشي ندارند.
در زير نمونه اي از کدگذاري باز براساس بخشي از يک مصاحبه نشان داده شده است : جدول (٣): نمونه کدگذاري باز بخشي از متن يک مصاحبه (به تصویر صفحه مراجعه شود) يافته ها در پاسخ به سؤال پژوهش ، در مورد تعيين مهم ترين ابعاد و نشانگان رفتار سکوت معلمان ، در مرحلۀ اول کدگذاري ، تعداد ٢٥ گويه شناسايي شد.