چکیده:
هدف از پژوهش حاضر، شناسایی رابطۀ بین رهبری امنیتمدار و شادکامی کارکنان مدارس با نقش میانجی امنیت روانی است. روش تحقیق توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعۀ آماری تمامی کارکنان (کارکنان اداری و معلمان) مدارس دولتی شهر تهران بودند که، 373 نفر با شیوۀ نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای، انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها از پرسشنامۀ «امنیت روانی» ادمونسون (1999) و دو پرسشنامۀ محققساختۀ «رهبری امنیتمدار» که بر مبنای نتایج تحلیل اسناد و مصاحبههای پژوهش و «شادکامی» برمبنای آکسفورد (1990) استفاده شد. روایی پرسشنامهها مورد تأیید قرار گرفت و پایایی آنها با استفاده از آلفای کرونباخ محاسبه شد که به ترتیب 812/0، 988/0 و 882/0 بود. جهت تجزیه و تحلیل دادهها، از هر دو نوع آمار توصیفی و آمار استنباطی (آزمون ضریب همبستگی پیرسون، رگرسیون گام به گام و تحلیل مسیر) استفاده شد. نتایج نشان داد که بین رهبری امنیتمدار با امنیت روانی و شادکامی کارکنان رابطه وجود دارد. لذا الگوی تجربی بهدستآمده از تحلیل دادهها تا حد زیادی منطبق با مدل مفهومی پژوهش بود. در صورت وجود رهبری امنیتمدار در سازمانها و بهویژه سازمانهای آموزشی و برقراری امنیت روانی میتوانیم شاهد میزان بالاتری از شادکامی کارکنان باشیم.
The present study aimed at investigating the relationship between secure base leadership and schools’ staff happiness with mediating role of psychological safety. The method was descriptive-correlational one. The population was all of the staff (teachers and administrative staff) in Tehran public schools consisted of 373 were selected by multistage cluster sampling technique. In order to collect data, Edmondson''s psychological safety questionnaire (1999) and 2 researcher-made questionnaires of secure base leadership developed according to documents analysis of the results and interviews and happiness on the basis of Oxford (1990) have been used. Reliability of the questionnaires has been approved and the validity calculated by Cronbach''s alpha that were 0.81, 0.98 and 0.88 respectively. The result showed that there is a positive relationship between secure base leadership and psychological safety and staff happiness. The obtained experimental pattern from data analysis was fairly congruous with the conceptual model of the research.
خلاصه ماشینی:
رهبري امنيت مدار، امنيت رواني، شادکامي، مدارس A Study of the Relationship Between Secure Base Leadership and Schools’ Staff Happiness: Mediating Role of Psychological Safety Khalijian, S1*.
M. 4 Abstract: The present study aimed at investigating the relationship between secure base leadership and schools’ staff happiness with mediating role of psychological safety.
In order to collect data, Edmondson's psychological safety questionnaire (1999) and 2 researcher-made questionnaires of secure base leadership developed according to documents analysis of the results and interviews and happiness on the basis of Oxford (1990) have been used.
The result showed that there is a positive relationship between secure base leadership and psychological safety and staff happiness.
Keywords: Secure base leadership, psychological safety, happiness ,Schools.
به طور ويژه هدف اصلي پژوهش شناسايي رابطۀ بين رهبري امنيت مدار و شادکامي کارکنان مدارس با نقش ميانجي امنيت رواني است .
پژوهش هاي مختلف نشان دادند که بين سبک رهبري مديران و شادکامي رابطۀ مثبت معناداري وجود دارد (ميرکمالي، ١٣٩١؛ نيازي، ١٣٩٥؛ دادگر و همکاران ، ١٣٩٤) با توجه به موارد فوق الذکر و نيز توجه به اينکه موضوع رهبري امنيت مدار (شمس و خليجيان ، ١٣٩٢؛ ٢٠١٣) در جوامع علمي و سازماني ايران 1.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) شکل (١): مدل مفهومي پژوهش بر اين اساس ، فرضيه هاي پژوهشي زير جهت بررسي و آزمون تدوين شد: ١- رهبري امنيت مدار پيش بينيکنندة معنادار امنيت رواني کارکنان است .
The Leadership Styles of' Basic School Head Teachers: What Teachers Say. Advances in Social Sciences Research Journal, 3(1): 61-71.