چکیده:
این پژوهش کاربردی و روش آن توصیفی از نوع زمینهیابی است. جامعه آماری آن را کلیه مدیران مستقل مدارس ابتدایی کشور به تعداد (30900) نفر تشکیل میدهند. نمونه آماری به شیوهی نمونهگیری خوشهای، طی چند مرحله به تعداد 336 نفر بهصورت تصادفی متناسب با حجم انتخاب شدند. ابزار اصلی مورداستفاده در این پژوهش، پرسشنامهی محقق ساختهای بوده که بر اساس نتایج یک مطالعه تطبیقی تهیهشده بود. روایی صوری توسط تعدادی از پاسخدهندگان و روایی محتوایی بر اساس نظرات پانزده نفر از متخصصان مدیریت آموزشی انجام گرفت. پایایی این ابزار با پیش توزیع پرسشنامه و محاسبه ضریب آلفای کرون باخ به میزان (0.921) محاسبه شد. تحلیل آماری دادهها مبتنی بر روشهای تحلیل عاملی (اکتشافی و تأییدی)، معادلات ساختاری، محاسبه بار عاملیها و تبیین واریانسها انجام شد، الگوی ارائهشده در پنج رویکرد با بار عاملیهای بهدستآمده به ترتیب مدیریتی-تکنیکی، انگیزشی-فوق انگیزشی، توانمندیهای شخصی و معنوی ، شناختی- فراشناختی و ساختاری-ارتباطی تدوین گردید. در این الگو 5 رویکرد و 15 مؤلفه بهعنوان مهمترین مؤلفههای توانمندسازی مدیران مدارس ابتدایی شناسایی شدند.
This study has been done with the aims of providing the model of Empowering primary school managers in the country.The statistical community comprised all independent primary school managers with the number of 30900.The statistical sample was chosen randomly on the basis of a clustering method during a number of stages with the proportionate number of 336. The main instrument for this phase was a structured questionnaire made in the first comparative phase of the stud. Face validity of the questionnaire was ensured by a number of respondents and the content validity on the basis of 15 practitioners' viewpoints of experts in educational management. The reliability of the instrument was calculated by distributing the questionnaire and the calculation of Cronbach's alpha coefficient (0.921). Data analysis was performed by using SPSS18 and LISREL 8.8 based on exploratory statistic analysis methods, structural equations, factor loadings and identifying variances. This model is based on five approaches obtained by, sequentially, managerial-technical (0.98), (meta)motivational ( 0.97 ), personal and spiritual abilities ( 0.96 ), psychological-meta cognitive (0.95) and structural communicative ( 0.94 )dimensions. In this model,five approaches and 15 components were identified as the most important component of Empowering primary school managers. Therefore, regarding the results, also supported by previous research, and along with the available theories, it could be concluded that the suggested model enjoys theoretical and empirical validity and adequacy. This model can be used as a local, comparative model in the regions of the country.
خلاصه ماشینی:
جدول (٢): جامعه و حجم نمونه آماري موردمطالعه به تفکيک زن و مرد (به تصویر صفحه مراجعه شود) مهم ترين ابزار جمع آوري داده ها در اين پژوهش يک پرسشنامه ي بسته پاسخ ٩٠ گويه اي بوده که پژوهشگر به استناد يک کار پژوهشي کيفي و تطبيقي و مبتني بر مؤلفه هاي توانمندسازي مديران مدارس ابتدايي ايران و ٥ کشور پيشرفته ي جهان (آمريکا، انگلستان ، ژاپن ، آفريقاي جنوبي و استراليا) طراحي نموده بود.
ضمن معنادار بودن ضريب همه ي گويه هاي مرتبط با اين مؤلفه ، گويه ي برخورد عزتمندانه مسئولين با مديران با بار عاملي (٠,٩٠) بيشترين و گويه ي ايجاد استانداردهاي اخلاقي در مدرسه با بار عاملي (٠,٧٧) کمترين نقش را در تبيين واريانس ها داشته است .
در سؤال دوم ، الگويي براي توانمندسازي مديران مدارس ابتدايي کشور ارائه شد که در اين الگو به ترتيب مؤلفه هاي بعدمديريتي–تکنيکي با بار عاملي (٠,٩٨)، بعد انگيزشي- فرا انگيزشي (٠,٩٧)، بعد شخصي-معنوي (٠,٩٦)، بعد روان شناختي-فراشناختي (٠,٩٥) و بعد ساختاري-ارتباطي با بار عاملي (٠,٩٤) بيشترين سهم را در تبيين واريانس الگو داشتند.
در بررسي مؤلفه هاي مرتبط با بعد انگيزشي-فوق انگيزشي، فرض صفر رد شده و ميزان تأثير مؤلفه هاي اين بعد در توانمندسازي مديران مدارس ابتدايي بيشتر از حد متوسط بوده است .
School leadership and management in South Africa: Findings from a systematic literature review.
International journal of educational management, 30(2), 211-231.
Creating Empowered Schools: lessons in change, Journal of Educational Research, 32(4), 38-52.