چکیده:
هدف پژوهش حاضر، بررسی وضعیت و رابطه یادگیری مادام العمر با اثربخشی مدرسه است. جامعه پژوهش کلیه معلمان مدارس هوشمند منطقه 5 شهر تهران که شامل1109 نفر هستند، از این جامعه با روش نمونه گیری تصادفی ساده، نمونه ای به حجم 240 نفر انتخاب گردید. روش پژوهش کمی، توصیفی و از نوع مطالعات پیمایشی- همبستگی است. ابزار پژوهش پرسشنامه است . جهت گردآوری داده ها از پرسشنامه محقق ساخته 21 سوالی یادگیری مادام العمر بر مبنای مدل گای و همکارانش (2014) و از پرسشنامه محقق ساخته 18 سوالی اثربخشی مدرسه بر مبنای مدل چن و لین (2011) استفاده شد. جهت تعیین پایایی و روایی ابزار از تکنیک های آلفای کرانباخ و تحلیل عاملی تائیدی استفاده شد، نتایج بیانگر پایایی و روایی مطلوب ابزاربود. جهت تحلیل داده ها از تکنیک های توصیفی( شاخص های مرکز و پراکندگی) و استنباطی( آزمون های تی تک نمونه ای، ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چند متغیره خطی) با استفاده از نرم افزار SPSS استفاده شد. نتایج بیانگر آن است که : وضعیت یادگیری مادام العمر و اثربخشی مدرسه در معلمان مدارس هوشمند منطقه 5شهر تهران دارای تفاوت معنادار با وضعیت مطلوب در سطح آلفای 05/0 و بیانگر وضعیت نامطلوب است ؛ همچنین یادگیری مادام العمر و ابعاد آن دارای رابطه و اثر مثبت، مستقیم و معنادار با / بر اثربخشی مدرسه در معلمان مدارس هوشمند منطقه 5 شهر تهران در سطح آلفای 05/0 هستند .
The purpose of this study was to investigate the status and relationship of lifelong learning with the effectiveness of the school. The research population was all the teachers of smart schools in the district 5 of Tehran. A sample of 240 individuals was selected through simple random sampling from this society. The research method was quantitative, descriptive and from the type of survey-correlation study. The research tool was a questionnaire. A researcher-made questionnaire of 21 lifelong learning questions based on Guy and et al.'s model (2014) and a researcher-made questionnaire of 18 school effectiveness questions based on the Chen and Lane’s model (2011) was used to collect data. Cronbach's alpha and confirmatory-operational analysis techniques were used to determine the reliability and validity of the tool. Results indicated the desirable reliability and validity of the tool. Descriptive (center and dispersion indicators) and inferential (single sample T tests, Pearson correlation coefficient and linear multivariate regression) techniques were used for data analysis, by SPSS software. The results indicate that The status of lifelong learning and school effectiveness in Teachers of Intelligent Schools in District 5 of Tehran has a significant difference with a favorable situation in the alpha level of 0.05 and indicates a poor condition; also, life-long learning and its dimensions have a positive, direct and significant positive effect on / On the effectiveness of school in Teachers of Intelligent Schools in District 5 of Tehran in the alpha level of 0.05.
خلاصه ماشینی:
گاي و همکارانش (٢٠١٤ ,Guay et al) توضيح ميدهند که يک فرد، به منظور انطباق با محيط براي بقا، به طور مداوم به يادگيري دانش ، نگرش هاي مفهومي و تواناييهاي فناوري ميپردازد؛ مفهوم يادگيري مادام العمر براي فرآگيران تواناييهايي است که موجب ايجاد نگرش هاي يادگيري با انگيزه ، شناخت بنيادي، آموزش نحوة يادگيري، آشنايي با تغييرات ، منابع خوب آموزشي و کار گروهي است (٢٠١١ ,Baumann &Murphy, Shelley, White ).
پايايي و روايي ابزار: در پژوهش حاضر جهت تعيين پايايي ابزار پژوهش از روش آلفاي کرانباخ استفاده شد، لذا ابزار مدنظر بر روي ٣٠ پاسخگو که بصورت تصادفي انتخاب شده بودند اجرا و سپس ضرايب پايايي مدنظر محاسبه شد، با توجه به نتايج حاصل از تحليل ضرايب پايايي آلفاي کرانباخ ، از آنجا که ضرايب پايايي ابزار پژوهش در مقياس يادگيري مادام العمر ٠/٩٠ و ابعاد شناخت (٠/٨٨)، مهارت ها (٠/٨٥) و علايق (٠/٩٢)، همچنين ضرايب پايايي ابزار پژوهش در مقياس اثربخشي مدرسه ٠/٩٣ و ابعاد عملکرد مديريت (٠/٨٧)، کيفيت آموزش معلمان (٠/٩١) و عملکرد يادگيري دانش آموزان (٠/٨٩) ميباشد، ميتوان گفت ابزار از ويژگي پايايي مناسب برخوردار است ، جهت تعيين روايي ابزار در پژوهش حاضر از تکنيک تحليل عاملي تائيدي استفاده شد.
يادگيري مادام العمر داراي رابطه مثبت ، مستقيم و معنادار با اثربخشي مدرسه و ابعاد آن در معلمان مدارس هوشمند منطقه ٥ شهر تهران در سطح آلفاي ٠/٠٥ ميباشد.
ابعاد يادگيري مادام العمر داراي رابطه و اثر مثبت ، مستقيم و معنادار با / بر اثربخشي مدرسه در معلمان مدارس هوشمند منطقه ٥ شهر تهران در سطح آلفاي ٠/٠٥ ميباشند.