چکیده:
نقش رهبری اخلاقی مدیران در تعالی سازمانی مدرسه با میانجی گری توانمندسازی روانشناختی معلمان چکیده: هدف پژوهش بررسی نقش رهبری اخلاقی مدیران در تعالی سازمانی مدرسه با میانجیگری توانمندسازی شناختی معلمان بود. جامعه پژوهش کلیه معلمان دوره متوسطه دوم شهر سنندج به تعداد 1132 نفر، که از این جامعه با روش نمونهگیری تصادفی ساده و بر مبنای جدول کرجسی مورگان نمونهای به حجم 285 نفر انتخاب شد. روش پژوهش کمی، توصیفی و از نوع مطالعات همبستگی و مدلیابی معادلات ساختاری است. ابزار گردآوری دادهها سه پرسشنامه رهبری اخلاقی براون، تروینو و هریسون (2005)، توانمندسازی روانشناختی اسپریتزر (1995) و پرسشنامه ارزیابی نتایج تعالی سازمانی دمینگ (2003) استفاده شد. برای تعیین پایایی و روایی ابزار، از آزمون آلفای کرانباخ و تحلیل عاملی تاییدی استفاده شد.. جهت تحلیل دادهها از تحلیل مسیر تاییدی با استفاده از نرم افزار lisrel استفاده شد. یافتهها نشان داد که رهبری اخلاقی مدیران و توانمندسازی روانشناختی معلمان اثر معنادار بر تعالی سازمانی مدرسه در سطح 05/0 دارند. رهبری اخلاقی با میانجیگری توانمندسازی روانشناختی معلمان بر تعالی سازمانی مدرسه در سطح 05/0 اثر دارد. همچنین متغیرهای رهبری اخلاقی مدیران و توانمندسازی روانشناختی معلمان قادر به تببین 53% واریانس متغیر تعالی سازمانی مدرسه بود. واژههای کلیدی: رهبری اخلاقی مدیران، توانمندسازی روانشناختی معلمان، تعالی سازمانی مدرسه
Abstract: The purpose of this study was to investigate the role of principals 'ethical leadership in school organizational excellence mediated by teachers' cognitive empowerment. The study population of all secondary school teachers in Sanandaj was 1132 people, from which a sample of 285 people was selected by simple random sampling method based on Krejcie Morgan table. The research method is quantitative, descriptive and correlational studies and structural equation modeling. Data collection tools were three ethical leadership questionnaires: Brown, Trovino & Harrison (2005), Spritzer's (1995) Psychological Empowerment Questionnaire and Deming (2003) Organizational Excellence Assessment Questionnaire. Cronbach's alpha test and confirmatory factor analysis were used to determine the reliability and validity of the instrument. . Confirmation path analysis was used to analyze the data using lisrel software. Findings showed that the principals 'ethical leadership and psychological empowerment of teachers have a significant effect on organizational excellence of the school at the level of 0.05. Ethical leadership through the mediation of teachers' psychological empowerment has an effect on school organizational excellence at the level of 0.05. Also, the variables of principals 'ethical leadership and psychological empowerment of teachers were able to explain 53% of the variance of the variable of organizational excellence in school. Keywords: Ethical leadership of principals, Psychological empowerment of teachers, School organizational excellence