چکیده:
چکیده باوجود اهمیت رهبری آموزشی در جوامع پیشرفته و کثرت پژوهشهای انجامگرفته در کشورهای غربی، در جوامع درحالتوسعه و جوامع شرقی، تنها در سالهای اخیر، مطالعات تجربی اندکی در این حوزه انجام شده است؛ بنابر اندک بودن مطالعات تجربی درزمینۀ رهبری آموزشی مدیران در ساختار آموزشی کشور، پژوهش حاضر بهمنظور تبیین هر چه بیشتر نقش پژوهش در مدیریت آموزشی در بافت ایران انجام گرفت. به این منظور، مطالعه اخیر به بررسی رابطۀ رهبری آموزشی مدیران، کارآمدی جمعی معلمان و رضایت شغلی در معلمان مدارس ابتدایی پرداخت. دادههای جمعآوریشدۀ حاصل از نظرسنجی از 292 نفر از معلمان مدارس ابتدایی استان کردستان با استفاده از تحلیل عاملی تاییدی و مدل معادلات ساختاری (SEM) تجزیهوتحلیل گردید. گردآوری دادهها در واقع با اجرای پرسشنامههای سه متغیر انجام شده و از روش نمونهگیری آسان استفاده گردید. نتایج بهدستآمده مدل ساختاری را مورد تایید قرار داد که بیانگر رابطۀ مثبت در میان رهبری آموزشی مدیران، کارآمدی جمعی معلمان و رضایت شغلی معلمان است. همچنین، این یافتهها نشان داد که رهبری آموزشی مدیران تاثیر مثبتی بر کارآمدی جمعی و رضایت شغلی معلمان دارد. بهعبارتدیگر، هنگامیکه معلمان رفتارهای مدیریت آموزشی مدیران را مناسب تصور کنند تعهد، درگیری حرفهای و رضایت شغلی بیشتری هم خواهند داشت. یافتههای پژوهش حاضر راهکارهای نظری و آموزشی ارزشمندی برای مدیریت مدرسه در ایران ارائه خواهد کرد.
Although a significant body of research on instructional leadership has been carried out in Western societies, few empirical studies have only recently been carried out in the developing and non-western societies. The present study was carried out to shed more light on leadership research in Iran, in which previous empirical studies on principal instructional leadership are very few. In so doing, the present study was set to explore the relationship between principal instructional leadership, teacher collective efficacy, and job satisfaction in Iranian primary schools. Survey data collected from 292 teachers were analyzed using confirmatory factor analysis and structural equation modeling (SEM). The results substantiated the hypothesized conceptual model suggesting positive relationships among principal instructional leadership, collective teacher efficacy and teacher job satisfaction. It was also revealed that principal instructional leadership had a positive effect on collective teacher efficacy and teacher job satisfaction. In other words, teachers will have more commitment, professional engagement, and job satisfaction when they find their school managers' educational management behaviors appropriate. The findings of the present study will offer theoretical and pedagogical implications for school leadership in Iran. It also adds to the existing body of research on the effects of principal instructional leadership in non-Western, developing societies.