چکیده:
سابقه و هدف: محتوا، دانش(حقایق، تبیین ها، اصول، تعاریف) مهارت ها و فرایندها (کنجکاوی،
مشاهده، تفسیر یافته ها، طراحی تحقیق، اجرای ازمایش، ایجاد ارتبا ط و. . .) و ارزش ها (اعتقاد، به خوب و
بد، صحیح و غلط و علاقه به علم و. .) است.
مواد و روش ها: مطالعه حاضر از نوع توصیفی تحلیلی ١ است و پس از بررسی مفاهیم با ارائه نتایج به
پیشنهادات کاربردی پرداخته شده است. روش تحقیق حاضر توصیفی و روش گردآوری اطلاعات آن،
کتابخانه ای است. بدین صورت که از منابع کتابخانه ای نظیر: کتاب، مقاله، منابع خارجی و... و
آموخته های محقق استفاده شده است.
یافته ها: از نظر این پژوهش منظور از محتوای یک ماده درسی عبارت است از دانش سازمان یافته و
اندوخته شده، اصطلاحات، اطلاعات، واقعیت، قوانین، اصول، روش ها، مفاهیم، تعمیم ها، پدیده ها مسایل
مربوط به همان ماده درسی است.
نتیجه گیری: از مباحث ایراد شده نتیجه گرفته میشود که تحقق هدف های آموزشی از طریق کاربرد
روش ها و فنون تدریس امکان مییابد. در برنامه درسی سعی براین است با انتخاب محتوای مناسب، به
ایجاد یادگیری و تغییر رفتار مطلوب پرداخته شود. برنامه ریزی درسی از لحاظ مفهومی اشاره به یک فرایند
دارد که حاصل یا نتیجه ی آن برنامه ی درسی است. واژه ی برنامه درسی به معنای میدان مسابقه و یا فاصله و مقدار راهی است که افراد باید طی کنند تا به هدف مورد نظر دست یابند.
خلاصه ماشینی:
برخي از متخصصان برنامه ريزي آموزشي ملاکها و معيارهايي را براي انتخاب محتوا ارائه نموده اند که نگاهي اجمالي به آنها خواهيم داشت : از نظر هيلدا تابا: اعتبا ر و اهميت ، سازگاري با واقعيات اجتماعي، تعادل در وسعت و عمق ، تدارک ديدن براي طيف وسيعي از هدفها، داشتن قابليت يادگيري، داشتن قابليت انطباق با تجربيان قبلي يادگيرنده و تناسب با نيازها و علائق مخاطبين از جمله معيارهاي انتخاب محتوا توسط اين صاحب نظر است [١٥] از نظر سيلور، الکساندرو لوئيس : از نظر اين گروه از صاحبنظران ، محتوا بايد داراي اين ويژگي ها باشد: معرفي انديشه هاي يک رشته علمي، بوجود آورنده درکي روشن از ساختار بنيادي رشته علمي تفهيم کننده روش هاي بررسي با استفاده از مثال و مسئله ، جهان شمول بودن مفاهيم و اصول انتخاب شده ، برقرار کننده تعادل ميان سهل و مشکل ، فراهم کننده فرصت تقويت تخيل فراگير در ارتبا ط با هدف هاي عيني و داراي اعتبا ر و روائي کافي [١٦] از نظرآيزنر: ارتبا ط با هدف ، معني دار بودن محتوا براي مخاطب ، تناسب با تجارب قبلي مخاطب ، داشتن جذابيت ، عملي بودن ، تناسب با جنسيت ، داشتن اهميت و متناسب بودن با سطح رشد مخاطب از جمله ملاکهايي براي انتخاب محتواست .
[١٧) از نظر لوئي: الف لوئي برنامه ريز معروف ، ارتبا ط با ساختار رشته درسي، قائل بودن به مفاهيم اساسي و کليدي، پايه بودن براي آموزش هاي بعدي، ارتبا ط با مسائل روز و مرتبط بودن با مواريث فرهنگي را معيارهاي انتخاب محتوا ميداند [١٨] محتواي کتاب درسي در واقع بخشي از جلوه عيني برنامه درسي است و شامل دانش ها، مهارت ها، نگرش ها و ارزش هايي است که مي بايست ياد گرفته شود.