چکیده:
زمینه و هدف: امروزه منابع دانشی سازمان پیشایندی قوی برای ترویج نوآوری و ارتقای عملکرد به شمار میروند. در این راستا پژوهش حاضر به مطالعۀ چگونگی و میزان تأثیرگذاری مدیریت دانش مشتری بر عملکرد نوآورانه و فروش پرداخته است. روششناسی: این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر ماهیت و روش انجام آن توصیفی ـ همبستگی است. جامعۀ آماری پژوهش شامل فروشندگان شرکت بهپخش به تعداد 900 نفر بود که از میان آنها 270 نفر با روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. دادههای پژوهش با استفاده از پرسشنامه گردآوری و با کمک مدلیابی معادلات ساختاری و با استفاده از نرمافزارهای لیزرل و اس.پی.اس.اس تجزیه و تحلیل شدند. یافتهها: مؤلفههای سهگانۀ دانش مشتری بر عملکرد نوآورانه و فروش این شرکت تأثیر مثبت داشتند و عملکرد نوآورانه نیز میتواند به ارتقای عملکرد فروش آن کمک کند. نتیجهگیری: شناخت نیازها، مسائل، ایدهها و دانش مشتریان منبعی ارزشمند است و مدیریت مؤثر آن میتواند به ارتقای بهرهوری پایدار سازمانها در محیطهای رقابتی یاری رساند.
Background and Aim: Today, knowledge resources of organizations are is considered as a powerful driver for promoting innovation and performance enhancement. Accordingly, this research is to investigate the effects of customer knowledge management on sale performance and innovative performance. Methodology: The research method is descriptive and correlational. The population of the research consists of 900 sellers of Beh pakhsh Corporation. A sample of 270 subjects was selected as statistical sampling. The required Data are collected through questionnaire. analyzed through Structural equation model by means of LISREL and SPSS software. Results: all studied aspects of customer knowledge have positive effects on the innovative and sale performance of the corporation. In addition, innovative performance can improve the sale performance of the distribution corporations. Conclusion: Recognizing the needs, issues, ideas, and knowledge of customers is a valuable resource. Effective management of the knowledge can help promote sustainable productivity of organizations in competitive environments.
خلاصه ماشینی:
بدین ترتیب در مدیریت دانش مشتری دانـش مـرتبط بـا مشتریان سازمان به عنوان منبعی ارزشمند و مزیت آفرین به شمار می رود و می تواند بـه عنـوان محرکی برای نوآوری و عملکرد سازمانی عمل کند (طاهرپرور و همکاران ، ٢٠١٤).
وجـود رقابت ، پویایی و تحولات شدید در محیط پیش روی این شرکت ها و ظهـور هـر روزۀ رقبـای جدید در این صنعت ، لزوم استفاده از دانش مشتریان و بهره برداری مؤثر از آن به عنـوان بـه عنوان مزیت رقابتی پایدار و ارتقای عملکرد فـروش و نوآورانـه شـرکت هـای فعـال در ایـن صنعت را پررنگ تر می کند.
پژوهش پیش رو با هدف مساعدت به کاهش نسبی این کمبـود، به بررسی نقش مدیریت دانش مشتری در ارتقای عملکرد نوآورانه و فروش شرکت های پخـش میپردازد.
نتایج این پژوهش می تواند به کسب شناخت کامل تری از چگونگی و میزان تأثیر هـر یک از ابعاد دانش مشتری بر شـاخص هـای عملکـرد نوآورانـه و فـروش شـرکت هـای پخـش مساعدت کند و بر این اساس راهکارهایی برای ارتقای عملکرد این شرکت ها ارائه خواهد شد.
تأثیر مدیریت دانش مشتری بر عملکرد نوآورانه و فروش شرکت های پخش نیز بر پایه یافته های یانگ (٢٠١٠) فرض شده که مدیریت دانـش را عاملی مؤثر بر ارتقای عملکرد سازمانی یافته اسـت .
یافته های این پژوهش بیانگر تأثیر مثبت و معنیدار دانش از مشتری عملکرد نوآورانه و فروش شرکت های پخش است .
(2011), “Linking customer resources to frm success: the role of marketing program implementation”, Journal of Business Research, Vol. 64 No. 4, pp.