چکیده:
هرچند شواهد نشان می دهد حاکمیت تفکر استراتژیک در سازمان ها منجر به «توسعه ظرفیت های سازمان»، «کسب نتایج مالی پایدار» و «بهبود جایگاه سازمان در محیط» می شود، لیکن مرور مطالعات حوزه تفکر استراتژیک نشان گر نیاز به دسته بندی جامع تر و دقیق تری از عوامل پیشران این نوع از تفکر در سازمان ها می باشد. بر این اساس با اعتقاد بر اینکه عوامل متعددی بر تفکراستراتژیک تاثیرگذار هستند، طی مطالعه حاضر تلاش شد تا با بکارگیری استراتژی نظریه داده بنیاد چندگانه (MGT)، به پیکربندی مدلی برای تبیین پیشران های تفکراستراتژیک پرداخته شود. تحلیل داده های حاصل از مرور نظام مند مطالعات مرتبط در بازه زمانی ۴۰ سال اخیر و مصاحبه با ۲۷ نفر از خبرگان که با ترکیب روش های نمونه گیری هدفمند قضاوتی و روش گلوله برفی انتخاب شدند؛ منجر به توسعه مدلی شد که پیشران های تفکر استراتژیک را در قالب در سه گروه عوامل سازمانی، عوامل فردی و عوامل محیطی مفهوم پردازی می کند. به منظور اعتبارسنجی نتایج و همچنین ارزیابی مدل از منظر «قابل فهم بودن»، «جامع بودن»، «کاربردی بودن» و «نوآوری»؛ طی دو مرحله متوالی به نظرسنجی از خبرگان پرداخته شدکه نتایج این پیمایش ها نیز نشان از اعتبار نتایج اکتسابی و مناسب ارزیابی شدن مدل نهایی با توجه به چهار معیار مذکور دارد.
However, evidence shows that strategic thinking leads to "developing organizational capacities", "achieving sustainable financial results," and "improving the status of the organization in the environment"; Analysis of studies in the field of strategic thinking indicates the need for a more comprehensive and precise categorization of the drivers of this type of thinking in organizations. Based on this and believing that many factors affect strategic thinking, in this paper, we tried to use multi grounded theory (MGT) to configure a comprehensive model for explaining the drivers of strategic thinking. Analysis of the data from the systematic review of related studies over the last 40 years and interviews with 27 experts that selected through a combination of purposive and snowball sampling methods, led to development a model which categories strategic thinking drivers in three groups: Organizational factors(Including the strategic behavior of top managers, the organizational structure, the systematic training of strategic issues, effective compensation of strategic services, participatory culture, active engagement with stakeholders bodies, the formation of a strategic think-tank, the existence of a proper process of strategic management, the presence of talented employees, the Efficient information system and strategic organizational atmosphere), individual factors and environmental factors. in order to validate the results and evaluate the model from the perspective of "understandability", "comprehensiveness", "applicability" and "innovation”, surveys of experts were conducted over two sequential stages. Result of surveys verified the validity of the acquired results and appropriateness of the final model according to the four mentioned criteria.
خلاصه ماشینی:
مقاله پژوهشي: شناسايي و مفهوم پردازي پيشران هاي تفکر استراتژيک علي بياضي طهرابند ،١ اسدالله کردنائيج ،٢ سيد حميد خداداد حسيني،٣ حسن داناييفرد 4 تاريخ دريافت : ٩٨/٠٢/٠٨ تاريخ پذيرش : ٩٨/٠٢/٢٨ چکيده هرچند شواهد نشان ميدهد حاکميت تفکر اسـتراتژيک در سـازمان هـا منجـر بـه «توسـعه ظرفيـت هـاي سازمان »، «کسب نتايج مالي پايدار» و «بهبود جايگاه سازمان در محيط » ميشود، ولي مرور مطالعات حوزه تفکر استراتژيک نشان گر نياز به دسته بندي جامع تر و دقيق تري از عوامل پيشـران ايـن نـوع از تفکـر در سـازمان هـا ميباشد.
بر اين اساس با اعتقاد بر اينکه عوامل متعددي بر تفکـر اسـتراتژيک تأثيرگـذار هسـتند، طـي مطالعـه حاضر تلاش شد تا با به کارگيري استراتژي نظريه داده بنياد چندگانه ،٥ به پيکربندي مدلي براي تبيين پيشران هـاي تفکر استراتژيک پرداخته شود.
Pisapia, Sun-Keung Pang, Hee, Lin and Morris 2.
در ايـن خصـوص ليدکا(٢٠٠٠ م ) مدلي متفاوت براي فرآيند برنامه ريزي استراتژيک توسعه داده شده است کـه سعي در برقراري ارتباط ميان فرآيندهاي برنامه ريزي با نگرش هـاي جديـد بـه منـابع خلـق مزيت رقابتي و ديدگاه هاي تئوريک چندگانه قابل کاربرد در فهم تغييرات اسـتراتژيک دارد.
حصول اين هدف اول اينکه ، نيازمنـد مفهـوم پـردازي يـک مـدل مفهومي و دوم ، آزمون و صحه گذاري مدل در راستاي کاربردي نمودن آن ميباشد کـه ايـن مهم با به کارگيري استراتژيهاي«نظريه داده بنياد چندگانـه » و بـه شـرح مراحـل منـدرج در نمودار ذيل انجام شده است : (به تصویر صفحه مراجعه شود) شکل ١- مراحل اجرايي پژوهش در روش MGT ابتدا کدها و مفاهيم از ادبيات موجود احصاء و سپس با کدها و مفـاهيم حاصل از مصاحبه با خبرگان ترکيب ميشود و نظريه جديد تکوين مييابد.