چکیده:
هدف از پژوهش حاضر، بررسی اثربخشی درمان شناختی - رفتاری گربه مقابلهگر بر میزان جراتورزی کودکان دارای اختلال اضطرابی بود. مطالعه حاضر نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون– پسآزمون، پیگیری با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل دانش-آموزان مبتلا به اختلال اضطرابی شهر تهران در سال تحصیلی 97-1396 بود. در این پژوهش تعداد 30 کودک دبستانی مبتلا به اختلال اضطراب با روش نمونهگیری هدفمند انتخاب و با گمارش تصادفی، در گروههای آزمایش و کنترل گمارده شدند (در هر گروه 15 کودک). گروه آزمایش به مدت 16 جلسه 60 دقیقهای، مداخله شناختی - رفتاری گربه مقابلهگر (کندال، 2006) را دریافت نمودند. ابزارهای سنجش شامل پرسشنامه مقیاس چندبعدی (اضطراب کودکان MASC) و پرسشنامه جراتورزی کودکان (CATS) بود. دادههای حاصل از پژوهش بهشیوه تحلیل واریانس چندمتغیره و t وابسته با استفاده از نرمافزار آماری 24-SPSS مورد تجزیهوتحلیل قرارگرفت. نتایج نشانداد که برنامه درمانی گربه مقابلهگر بر افزایش جراتمندی (001/0p<) کودکان مبتلا به اختلال اضطرابی تاثیر معنادار دارد. یافتههای پژوهش حاضر بیانگر آن بود که برنامه درمانی گربه مقابلهگر با بهرهگیری از راهبردهای سودمند رفتاری با تاکیدی بر عاملهای پردازش اطلاعات شناختی همراه با اضطراب افراد و نیروهای اجتماعی، نوعی ترکیب عقلانی را معرفی می-کند که میتواند برای افزایش جراتورزی کودکان مضطرب مورداستفاده قرار گیرد.
The present study was aimed investigated to the effectiveness of coping cat cognitive – behavior therapy on Assertiveness in Children with Anxiety Disorders. This study was a semi-experimental study with pre-test, post-testand igndes acontrol group. The statistical population of the current study included students with anxiety disorders in Tehran city in the academic years 2018-19. 30 primary school children with anxiety disorder were selected through purposive sampling method and they were randomly assigned into experiment and control group (each group of 15 children). The experiment group received 16 sessions of training the coping cat program cognitive-behavioral therapy (Kendal, 2006) During 60 minutes in each session. The applied questionnaires in this study included the Multidimensional Anxiety Scale for Children (MASC)(March, 1997),children action tendency scale(CATS)(Robert H Deluty,1979).The data from the study werethrough analyzed Multivariate variance and T testusing metod with SPSS24 statistical software. The results showed that coping cat program has significant effect on increase Assertiveness behavior in the children with anxiety disorder (p<0/001). Findings of the present study that reveal coping cat programtherapy can be used with beneficial behavioral strategies with an emphasis on cognitive processing factors along with anxiety and social forces that introduces a kind of rational combination that can be used to increase assertiveness in the students with anxiety disorder