چکیده:
اضطراب امتحان یک حالت هیجانی ذهنی است که عملکرد دانشآموزان را کاهش میدهد. استفاده از راهبردهای تنظیم هیجان سازش یافته و ناسازش یافته و اجتناب شناختی بر شیوه خارج شدن دانشآموزان از شرایط استرسزا تأثیر مهمی دارد. هدف از پژوهش حاضر نقش تنظیم شناختی هیجان و اجتناب شناختی در پیشبینی اضطراب امتحان دانشآموزان دختر بود. طرح پژوهش توصیفی از نوع همبستگی است و جامعه آماری شامل کلیه دانشآموزان دختر پایه دهم شهرستان ازنا در سال تحصیلی 99-1398 بودند که تعداد 336 دانشآموز دختر به روش در دسترس از بین آنها انتخاب شدند. ابزارهای گردآوری دادهها شامل پرسشنامه اضطراب امتحان (TAI؛ اسپیلبرگر، 1980)، تنظیم شناختی هیجان (CERQ؛ گارنفسکی و کرایج، 2006) و اجتناب شناختی (CAQ؛ سکستون و دوگاس، 2008) بود. دادههای پژوهش با اسـتفاده از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون گامبهگام تحلیل شد. نتایج نشان داد اضطراب امتحان با راهبردهای خودسرزنشگری، پذیرش، نشخوارگری، فاجعه نمایی، دیگر سرزنش گری، فرونشانی، جانشینی فکر، حواسپرتی، اجتناب از محرک و تصورات رابطه مثبت و با ارزیابی مثبت رابطه منفی دارد (P). نتایج تحلیل رگرسیون گامبهگام نشان داد که از میان راهبردهای سازش یافته تنظیم شناختی هیجان ارزیابی مثبت، به صورت منفی، از میان راهبردهای ناسازش یافته تنظیم شناختی هیجان فاجعه نمایی، دیگر سرزنش گری و خودسرزنشگری و از راهبردهای اجتناب شناختی فرونشانی فکر و جانشینی فکر به صورت مثبت، ۴۱ درصد از نمره اضطراب امتحان را تبیین میکنند. این نتایج نشان میدهند راهبردهایی که دانشآموزان برای تنظیم شناختی هیجاناتشان استفاده میکنند میتواند در تعیین اضطراب امتحان عامل مهم باشد و تقویت راهبردهای سازش یافته به منزله یک هدف برای مداخلههای آموزشی و درمان کاهش اضطراب امتحان مورد توجه قرار گیرد.
Test anxiety is a mental-emotional state that reduces student performance. The use of adaptive and maladaptive emotion regulation strategies and cognitive avoidance has an important effect on how students get out of stressful situations. The aim of the present research was the role of cognitive emotion regulation and cognitive avoidance in predicting test anxiety in female students. The present study was descriptive-correlational and the statistical population included all 10th-grade female students in Azna city in the academic year 2019-2020, from which 336 female students were selected by available sampling. Data collection tools included the Test Anxiety Inventory (TAI; Spielberger, 1980), Cognitive Emotion Regulation (CERQ; Garnefski & keraij, 2006), and Cognitive Avoidance (CAQ; Sexton & Dougas, 2008). The data were analyzed by correlation coefficient and stepwise regression analysis. The results showed that there is a positive relationship between test anxiety and self-blame, acceptance, rumination, catastrophizing, otherchr('39')s blame, and cognitive avoidance strategies, there is a negative relationship between test anxiety with positive reappraisal (P <0.05). Results of regression analysis indicated that from among adaptive strategies of cognitive emotion regulation, positive assessments negatively and from among non-adaptive strategies of cognitive emotion regulation, self-blame other blame and from among strategies cognitive avoidance: thought Substitution and thought Suppression positively, they explain 41% of the test anxiety score. predict the test anxiety. As results indicate, the strategies employed by individuals to regulate their emotions can play a significant role in the determination of their test anxiety, and strengthening the adaptive cognitive emotion regulation should be regarded as an intervention and educational goal in enhancing the test anxiety.
خلاصه ماشینی:
رويش روان شناسي، سال ١٠ ، شماره ٥، شماره پياپي ٦٢، مرداد ١٤٠٠ Rooyesh-e-Ravanshenasi Journal(RRJ),10(5), 2021 نقش تنظيم شناختي هيجان و اجتناب شناختي در پيش بيني اضطراب امتحان دانش آموزان دختر Role of Cognitive Emotion Regulation and Cognitive Avoidance in the Prediction of Test Anxiety in Female Students حبيب اماني Habib Amani Ph. D Student in Educational Psychology, Department of دانشجوي دکتري روانشناسي تربيتي، گروه علوم تربيتي ، دانشگاه شهيد Education, Azarbaijan Shahid Madani University, Tabriz, Iran.
ابزارهاي گردآوري داده ها شامل پرسشنامه included the Test Anxiety Inventory (TAI; Spielberger, اضطراب امتحان (TAI؛ اسپيلبرگر، ١٩٨٠)، تنظيم شناختي هيجان (CERQ؛ 1980), Cognitive Emotion Regulation (CERQ; Garnefski & keraij, 2006), and Cognitive Avoidance (CAQ; Sexton & گارنفسکي و کرايج ، ٢٠٠٦) و اجتناب شناختي (CAQ؛ سکستون و دوگاس ، Dougas, 2008).
نوع مقاله : پژوهشي دريافت : تير ١٤٠٠ پذيرش : مرداد ١٤٠٠ ويرايش نهايي : مرداد ١٤٠٠ نقش تنظيم شناختي هيجان و اجتناب شناختي در پيش بيني اضطراب امتحان دانش آموزان دختر Role of Cognitive Emotion Regulation and Cognitive Avoidance in the Prediction of Test Anxiety in … مقدمه اضطراب امتحان ١مشکل رايجي است که بر جنبه هاي مختلفي از زندگي تحصيلي دانش آموزان اثر نامطلوبي دارد و اغلب دانش آموزان 2 مقطع متوسطه يکي از بزرگ ترين نگراني و اضطرابشان در مدرسه را امتحان دادن و ارزيابي ميدانند (پوتوين ، چمبرلين ، ديلي و صدرالديني ، ٢٠١٤).
نقش تنظيم شناختي هيجان و اجتناب شناختي در پيش بيني اضطراب امتحان دانش آموزان دختر Role of Cognitive Emotion Regulation and Cognitive Avoidance in the Prediction of Test Anxiety in … Garnefski, N.