چکیده:
اصطلاح نارضایتی جنسیتی برای کسانی به کار میرود که ناهماهنگی بارزی بین تجربه جنسیتی و جنسیت تخصیص شده در بدو تولد آنها وجود دارد. مطالعات اخیر نشان میدهد که دانشآموزان ناراضی جنسیتی در مدرسه شرایط نامطلوبی دارند که چالشهایی برای مشاوران مدرسه ایجاد کرده است. هدف این مطالعه ارائه تصویر روشنی از فرصتها و چالشهای مشاوران مدرسه در کار با دانشآموزان ناراضی جنسیتی است. در این مطالعه مروری، به منظور یافتن منابع و مطالعات مرتبط، از پایگاههای معتبر علمی مانند: Taylor & Francis, PubMed Elsevier, Magiran, Noormags, SID استفاده شده است. همچنین برای بررسی دقیق تر ازموتورهای جستجوی Google Scholar و ScienceDirect نیز کمک گرفته شده است. جستجو با استفاده از کلمات کلیدی مانند "مشاور مدرسه"، "دانش آموزان ناراضی جنسیتی"، "دانشآموزان ترنسکشوال" و "هویت جنسیتی" در مقالات فارسی وGender dysphoria""Transsexual students", chr ('39') chr ('39') Gender identity" ,"School counselor", در مقالات انگلیسی انجام شده است. از مجموع 60 مقاله مرتبط، 7مقاله شرایط ورود به پژوهش را داشتهاند. نتایج تحقیقات، اهمیت آموزش مشاوران برای کار با دانشآموزان ناراضی جنسیتی، ضرورت بررسیهای بیشتر و طراحی برنامههای مداخلهای اصولی را با توجه به نیازهای این افراد نشان میدهد.
The term “gender dysphoria” is used for those who experience a mismatch between their gender-related experience and the gender identity they have been assigned to when born. Recent studies show that students with gender dysphoria face unique challenges, and this also could create new challenges for school counselors working with them. The aim of this study was to present the opportunities and challenges school counselors face interacting with students with gender dysphoria. For the purpose of including relevant studies and resources, We used valid scientific databases such as Taylor & Francis, PubMed, Elsevier, Magiran, Noormags, and SID. We also included results found using Google Scholar and ScienceDirect to extend the breadth and depth of the review process. Moreover, we specifically included keywords such as “school counselor”, “gender identity”, “transexual”, “gender dysphoria” and “gender dissatisfaction”. Out of 60 related studies, 7 papers met the criteria for inclusion in this study. The results indicate the significance of counselor education in working with students with gender dysphoria; also, it highlights the necessity of more investigation about the topic and formulating intervention programs for working with the target population.
خلاصه ماشینی:
رويش روان شناسي، سال ١٠ ، شماره ٥، شماره پياپي ٦٢، مرداد ١٤٠٠ Rooyesh-e-Ravanshenasi Journal(RRJ),10(5), 2021 چالش ها و فرصت هاي مشاوران مدرسه در کار با دانش آموزان ناراضي جنسيتي: مرور سيستماتيک The Opportunities Challenges School Counselors Face Working with Students with Gender Dysphoria: A Systematic Review * دکتر عباس جواهري (نويسنده مسئول ) Dr. Abbas Javaheri Assistant Professor, Faculty of Psychology and استاديار، دانشکده روانشناسي و علوم تربيتي ، دانشگاه تهران ، تهران ، ايران .
1 Kosciw, Greytak, Giga, Villenas & Danischewski 2 iWmberly 3 Frederico & Sehgal 4 SINGH& Burnes 5 Byrd & Hayes 6 Simons, Kashubeck-West, & Althof 7 Frederico & Sehgal 8 Swanson, Gettiner 9 Bronfenbrenner’s 1 Lassiter & Sifford 0 1 American School Counselor Association 1 1 SINGH& Burnes 2 1 Chen-Hayes 3 1 Goodrich & Luke 4 چالش ها و فرصت هاي مشاوران مدرسه در کار با دانش آموزان ناراضي جنسيتي: مرور سيستماتيک The Opportunities Challenges School Counselors Face Working with Students with Gender Dysphoria بهتر است مشاوران مدرسه براي برقراري عدالت درميان تمام دانش آموزان تلاش کنند و با افزايش آگاهي خود و همکاران ، ديدگاه هاي منفي پيرامون دانش آموزان ترنسجندر را تغيير دهند (شاي و داود،١ ٢٠١٧).
مهم ترين سوال اين پژوهش که مصاحبه ها پيرامون آن انجام شده است اين است که آيا مشاوران از اين دانش آموزان حمايت ميکنند؟ 1 Goodrich 2 Anneliese 3 Matthew 4 Roberto 5 Simons 6 Maureen, Jennifer & Jacob 7 Cuadrad 8 Lesbian, Gay, Bisexual, Transgender, Queer چالش ها و فرصت هاي مشاوران مدرسه در کار با دانش آموزان ناراضي جنسيتي: مرور سيستماتيک The Opportunities Challenges School Counselors Face Working with Students with Gender Dysphoria علاوه بر اين ها آنليس و تئودور١(٢٠٠٩) در پژوهش خود به نقش مشاوران مدرسه در مقاطع گوناگون تحصيلي در کار با افراد ناراضي جنسيتي پرداخته است .