چکیده:
ابتکارات تعالی کسبوکار به سازمانها در توسعه و افزایش قابلیتهای مدیریتی در راستای دستیابی به سطح عملکرد بالا و رقابتپذیری بیشتر کمک میکند. به طوریکه با پیادهسازی مدلهای تعالی و خودارزیابی مبتنی بر آنها، امکان تعریف پروژههای بهبود مختلفی ایجاد شده و با اجرای اثربخش آنها، بلوغ تعالی و عملکرد کلی سازمان ارتقاء و بهبود مییابد. لذا اجرای موفق پروژههای بهبود به عنوان رکن اصلی مدلهای تعالیسازمانی، از عوامل اصلی اثربخشی این مدلها است. تحقیق کاربردی حاضر درصدد است با واکاوی چگونگی مدیریت پروژههای بهبود، مولفههای آن را در پیادهسازی مدلهای تعالی کسب و کار شناسایی و دستهبندی کند تا راهنمایی برای پیادهسازی آنها در سازمانها باشد. در این راستا با مرور ادبیات تحقیق و نیز انجام مصاحبههای نیمه ساختاریافته با خبرگان، پانزده مولفه مرتبط با چگونگی مدیریت پروژههای بهبود شناسایی و احصاء شده و با استفاده از یک پرسشنامه اعتبارسنجی شده، اهمیت آنها مورد ارزیابی قرارگرفته است. با کمک تحلیل عاملی اکتشافی، مولفههای مرتبط به چهار عامل اصلی شامل تعریف و اولویتبندی، اجرا، رسمیت بخشی و حمایت، پایش ساختاریافته و یکپارچه پروژههای بهبود دستهبندی شدهاند. این تحقیق با شناسایی و دستهبندی مولفههای پروژههای بهبود، زمینهساز ایجاد درک و آگاهی وسیعتری برای مدیران و کارشناسان در پیادهسازی مدلهای تعالی کسب وکار و افزایش اثربخشی فرآیند تعالیگرایی سازمانی میباشد.
Business Excellence Models (BEM) are frameworks can help organizations to focus thought and action in a more systematic and structured way that should lead to increased performance. By implementation of excellence models and self-assessment, organizations enable to define different improvement projects. Therefore, improvement projects as a key pillar of business excellence models is one of the main success factors of BEMs. The present research seeks to identify and categorize the components the implementation of improvement projects in BEMs by analyzing how improvement projects are managed to provide guidance for their implementation in organizations. In this regard, by reviewing the literature and conducting semi-structured interviews with experts, 15 components to manage improvement projects have been identified and evaluated using an accredited questionnaire. By using exploratory factor analysis, the components are categorized into four main factors including definition and prioritization, implementation, formalization and support, structured and integrated monitoring of improvement projects. This research identifies and classifies the components of improvement projects, enabling a broader understanding of managers and experts in implementing business excellence models and enhancing the effectiveness of the process of organizational excellence.