چکیده:
با توجه به فضای رقابتی کنونی، یکی از ضرورتهای بقا در هر صنعتی حفظ و گسترش وفاداری مشتریان میباشد. امروزه وفاداری مشتریان کلید موفقیت هر کسبوکار محسوب میشود. با افزایش وفاداری مشتریان سهم بازار و میزان سوددهی بنگاه اقتصادی افزایش مییابد. با پیشرفت فناوری و رقابتیتر شدن شرایط بازار در بخشهای مختلف تولیدی و خدماتی، مشتری وفادار به عنوان سرمایه اصلی هر شرکتی محسوب میشود. در همه صنایع نیز امروزه به علت افزایش رقابت و به وجود آمدن انواع مختلف برندهای داخلی و خارجی، مشتری جایگاه و ارزش بیشتری پیدا کرده است و مشتریمداری امروزه در بازار تبدیل به یک اصل اساسی شده است. مشتریان دارائی ناملموس شرکتها به شمار آمده و دوام و بقای شرکتها در گرو جلب رضایت و وفاداری مشتری است. از این رو توجه به وفاداری مشتریان امروزه به یک ضرورت اساسی برای شرکتها تبدیل شده است. هدف از انجام این تحقیق بررسی تاثیر تبلیغات بر وفاداری مشتریان به برند میباشد. به همین منظور این تحقیق به ارائه مدلی جهت بررسی تاثیر تبلیغات بر وفاداری مشتریان به برند میپردازد.
خلاصه ماشینی:
با توجه به نقشی که تبلیغات در ارتقا دانش و ادراک مشتریان نسبت به برند و تقویت وفاداری برند دارد، شرکتهای فعال هر سال هزینههای زیادی را صرف فعالیتهای تبلیغاتی خود میکنند که بسیاری از این بودجههای تبلیغاتی با هدف آگاهی و اطلاعرسانی به مشتریان در مورد محصولات مختلف و جدید ارائه شده توسط شرکتهای مربوطه صرف میشود (Lee et al, 2017)؛ بنابراین، با توجه به اهمیت نقش تبلیغات در ایجاد و حفظ مشتریان وفادار، این تحقیق در صدد بررسی تأثیر تبلیغات بر وفاداری مشتری به برند میباشد.
با توجه به مواردی که در بالا به آنها اشاره شده است، در مقاله حاضر سعی خواهد شد تا مستند به مرور ادبیات موضوعی مربوط، ارائه مدلی بهمنظور بررسی تأثیر تبلیغات بر وفاداری مشتری به برند عنوان شود تا بتواند به عنوان مبنایی برای بررسی و مطالعات بیشتر مربوط به موضوع در دنیای واقعی باشد.
یکی از معروفترین تعاریف در زمینه وفاداری را را این گونه بیان میکنند که یک تعهد قوی و عمیق نسبت به خرید مجدد و یا خرید دائم یک محصول یا خدمت ترجیح داده شده در آینده که علی رغم تأثیرات بالقوه یا بالفعل محیطی یا فعالیتهای بازاریابی رقبا برای تغییر رفتار خرید مشتری، تکرار خرید همان برند یا همان سری برند است.
با توجه به توضیحات ارائه شده در بالا و براساس مطالعه ادبیات موجود در این زمینه، وفاداری به بانک را اینگونه تعریف میکنیم: وفاداری به بانک پاسخ رفتاری (خرید) اریب (غیر تصادفی) است که در طول زمان از سوی مشتری در مورد یک برند در مقایسه با سایر برندها براساس فرایندی روان شناختی (تصمیم گیری و ارزیابی) بروز میکند و به تعهد او نسبت به برند منجر میگردد.