چکیده:
در این پژوهش به بررسی رابطه سبک زندگی اسلامی با هویت اخلاقی و خودکنترلی در نوجوانان به روش توصیفی و علّی پرداخته شده است. جامعه آماری این تحقیق، کلیه دانشآموزان پسر پایه دوم و سوم دوره دوم متوسطه شهر تهران در سال تحصیلی 93-94 بودند که 380 دانشآموز بهعنوان نمونه آماری از میان آنها به روش نمونهگیری خوشهای تصادفی چند مرحلهای، انتخاب گردید. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامههای سبک زندگی اسلامی، هویت اخلاقی و خودکنترلی استفاده شد و دادههای بهدست آمده با شاخصهای آماری توصیفی، ضریب همبستگی و رگرسیون، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. بر طبق نتایج حاصل از پژوهش، بین نمره کلی سبک زندگی اسلامی با هویت اخلاقی و خودکنترلی در نوجوانان، رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. همچنین نتایج تحلیل رگرسیون چندمتغیری نشان داد که سبک زندگی اسلامی و برخی شاخصهای آن میتوانند میزان هویت اخلاقی و نیز خودکنترلی را در نوجوانان تبیین کنند.
The present study focuses on the relation of Islamic lifestyle with ethical identity and self-control among the adolescents through descriptive and causal method. The statistical population of this research included all students of grades 2 and 3 intermediate school of the City of Tehran during the academic year 2014-15. The sample consisted of 380 students selected through stratified random cluster sampling method. The data was collected through Islamic Lifestyle, Ethical Identity and Self-Control Questionnaires. The data was analyzed through employing descriptive statistical techniques, correlation coefficient and regression. The results show that there is a positive significant relationship between Islamic lifestyle and ethical identity and self-control among the adolescents. Also the multiple regression analysis showed that Islamic lifestyle and some of its indexes can explain the variance of ethical identity and self-control among the adolescents.
خلاصه ماشینی:
در اين پژوهش به بررسي رابطه سبک زندگي اسلامي با هويت اخلاقي و خودکنترلي در نوجوانان به روش توصيفي و علي پرداخته شده است .
بر طبق نتايج حاصل از پژوهش ، بين نمره کلي سبک زندگي اسلامي با هويت اخلاقي و خودکنترلي در نوجوانان ، رابطه مثبت و معناداري وجود دارد.
همچنين نتايج تحليل رگرسيون چندمتغيري نشان داد که سبک زندگي اســلامي و برخي شاخص هاي آن مي توانند ميزان هويت اخلاقي و نيز خودکنترلي را در نوجوانان تبيين کنند.
جدول ١: نتايج تحليل همبستگي ميان متغير خودکنترلي و هويت اخلاقي با شاخص هاي سبک زندگي اسلامي (به تصویر صفحه رجوع شود)با توجه به جدول شماره ١، ضريب همبستگي به دست آمده از نمره کلي سبک زندگي اســلامي با خودکنترلي در بين دانش آموزان برابر است با ٠٥٤٦=r که نشان مي دهد هر چه ميزان ســبک زندگي اســلامي در دانش آموزان بيشتر باشد، از خودکنترلي بيشتري برخوردار خواهند بود.
همچنين بين نمره کلي سبک زندگي اسلامي با شاخص هاي هويت اخلاقي دروني سازي و هويت اخلاقي نمادين سازي نيز همبستگي مستقيم و معني داري وجود دارد.
نتيجه گيري مطالعه حاضر به منظور بررسي رابطه سبک زندگي اسلامي با هويت اخلاقي و خودکنترلي نوجوانان پسر در شهر تهران انجام شد.
بر اساس نتايج به دست آمده ، بين سبک زندگي اســلامي با هويت اخلاقي در اين نوجوانان همبســتگي مثبت و معني داري وجود دارد.
(آذربايجاني ، ١٣٨٧) همچنين يافته ديگر اين پژوهش مبني بر وجود رابطه بين ســبک زندگي اسلامي و خودکنترلي ، نتايج مطالعات طولي و مقطعي پيشــين را تأييد مي نمايد.