چکیده:
بررسی این موضوع که فرهنگ یک شرکت بایستی دارای چه ویژگیهایی باشد تا مزیت رقابتی پایدار ایجاد کند؛ همواره هدف محققان حوزه فرهنگسازمانی بوده است. تحقیقات نشان میدهد که فرهنگسازمانی باید سه ویژگی مشخص داشته باشد تا بتوان از آن بهعنوان منبع مزیت رقابتی یاد کرد. ارزشمند، نادر و غیرقابل تقلید، سه ویژگی یادشده میباشد. یافتههای پیشین نشان میدهد که فرهنگ برخی شرکتها این سه ویژگی را دارند. بهاینترتیب، این فرهنگها، منبع چنین مزایای رقابتی هستند. در این مقاله از روش توصیفی تحلیلی استفاده شده و پیامدهای هنجاری تحلیل مورد بحث قرار میگیرد. در انتها نتیجه میشود شرکتهایی که این فرهنگهای لازم را ندارند نمیتوانند در فعالیتهایی درگیر شوند که فرهنگ آنها را اصلاح و عملکرد مالی بهتر و پایدار ایجاد میکند زیرا فرهنگهای اصلاحشده آنها معمولا نادر و قابل تقلید صحیح نخواهند بود. شرکتهایی که فرهنگهایی با ویژگیهای لازم دارند میتوانند از طریق فرهنگ خود به عملکرد مالی بهتر و پایدار دست یابند.
The study of how a company's culture should have the characteristics to provide sustainable competitive
advantage has always been the goal of researchers in the field of corporate culture. Research shows that
organizational culture has three distinct characteristics, so that it can be used as a source of competitive
advantage. Valuable, rare, and non-immitate, these three features are mentioned. Previous findings show that the
cultures of some companies have these three specialties. In this way, these cultures are the source of such
competitive advantages. In this paper, the descriptive-analytic method has been used and the normative
consequences of the analysis are discussed. In the end, companies that do not have these cultures can not engage
in activities that improve their culture and create better and more durable financial performance because their
revised cultures are not usually rigorous and can not be imitated. Companies with cultures with the necessary
qualities They can achieve better and more durable financial performance through their culture.
خلاصه ماشینی:
ما در اینجا بجای آنکه Corporate Culture Deal & Kennedy Peters & Waterman Tichy Quinn Hirshleifer Smircich تضاد بین این تعریفهای متعدد را از بین ببریم، تعریفی را بکار میبریم که با اکثر پژوهشها درباره فرهنگسازمانی و عملکرد شرکت مطابقت دارد (بهعنوان مثال، دیل و کندی، ۱۹۸۲؛ پیترز و واترمن، ۱۹۸۲).
علاوه براین، درحالیکه یک شرکت برخوردار از فرهنگ باارزش، نادر و غیرقابل تقلید صحیح میتواند به عملکرد مالی بهتر و پایدار دست یابد، ویژگیهایی دیگری مانند منافع جغرافیایی منحصر به فرد و شانس نیز ممکن است به چنین عملکردی منجر گردد (بارنی، ۱۹۸۵).
۲- سود اقتصادی از طریق فرهنگسازمانی اگر فرهنگ یک شرکت، برای آنکه منبع مزایای رقابتی پایدار باشد، بایستی با ارزش، نادر و غیرقابل تقلید صحیح باشد، پس باید احتمال وجود فرهنگهای سازمانی با این ویژگیها را مورد ارزیابی قرار داد.
اغلب، این تجربیات منحصر بفرد شرکت در فرهنگ شرکت م Crozier Riley DiMaggio & Powell Spender Martin et al Polanyi Pettigrew Selznick Schein Zucker Chamberlin Clark میشود.
اگر فرهنگ چنین شرکتی نیز باارزش و نادر باشد، پس ممکن است از یک مزیت رقابتی پایدار برخوردار ب Smircich Gregory Berger & Luckman Goffman Ouchi درنهایت، حتی اگر جنبههای اقتصادی مرتبط با فرهنگ شرکت را بتوان توصیف کرد و حتی اگر به تاریخچه وابسته نباشند، تقلید فرهنگی موفق و آگاهانه ممکن است هنوز ناقص باشد.
Research shows that organizational culture has three distinct characteristics, so that it can be used as a source of competitive advantage.
Keywords: Organizational Culture, Valuable, Rare, Unimaginable, Source of Sustainable Competitive Advantage, Better and More Stable Financial Performance.