چکیده:
پژوهش حاضر به بررسی رابطه بین فرهنگ سازمانی و یادگیری سازمانی کارکنان بانک رسالت استان آذربایجان غربی پرداخته شده است. این تحقیق با استفاده از روش توصیفی میپردازد. جامعه آماری تحقیق حاضر کارکنان بانک رسالت استان آذربایجان غربی میباشد که شامل 300 نفر بهصورت (رسمی- قراردادی) مشغول میباشند که از بین این افراد 168 نفر از طریق فرمول کوکران به روش نمونهگیری تصادفی ساده بهعنوان نمونه انتخاب شدند. برای جمعآوری اطلاعات از پرسشنامه اصلی فرهنگ سازمانی دنیسون شامل 60 سوال و پرسشنامه اصلی یادگیری سازمانی سنگه شامل 24 استفاده شده است. برای تعیین اعتبار محتوایی، پرسشنامه به تعدادی از صاحبنظران و اساتید مدیریت و علوم رفتاری داده شده و از آنها در مورد سوالات و ارزیابی فرضیهها نظرخواهی شده است. برای تعیین پایایی از ضریب آلفای کرونباخ فرهنگ سازمانی (85/0) و یادگیری سازمانی (91/0) برآورد شد. برای تجزیهوتحلیل اطلاعات از آزمون کولموگروف-اسمیرنوف و روش ضریب همبستگی گاما با نرمافزار SPSS استفاده شده است. نتایج حاصل نشان داد که بین فرهنگ سازمانی و یادگیری سازمانی کارکنان بانک رسالت استان آذربایجان غربی رابطه معنیداری وجود دارد.
This research aimed to investigate the relationship between organizational culture and organizational learning of employees of Resalat Bank in West Azarbaijan). This research uses a descriptive method. The statistical population of the research is the employees of the Bank of Resalat in West Azarbaijan, which consist of 300 employees (officially-contracted). 168 of them were selected as a sample through Cochran's formula by simple random sampling method. To collect information, the main questionnaire of Denison's organizational culture including 60 questions and the main organizational learning questionnaire including 24, were used. To determine the validity of the content, the questionnaire was given to a number of experts and management professors and behavioral sciences and they were asked about questions and evaluation of hypotheses. Cronbach's alpha coefficient for organizational (0.85) and organizational learning (0.91) was used to determine reliability. For data analysis, Kolmogorov-Smirnov test and Gamma correlation coefficient with SPSS 18 software were used. The results showed that there is a significant relationship between organizational culture and organizational learning of the employyes of Resalat Bank in West Azarbayjan province.
خلاصه ماشینی:
نتایج حاصل نشان داد که بین فرهنگ سازمانی و یادگیری سازمانی کارکنان بانک رسالت استان آذربایجان غربی رابطه معنیداری وجود دارد.
جواهری و کوثر (1388) نشان داد که رهبري و فرهنگ سازماني رابطه مهمي با ايجاد و توسعه سازمان يادگيرنده دارند و موجب تشويق کارکنان به استفاده از مکانيسم هاي يادگيري مي شوند.
سؤال اصلی تحقیق حاضر عبارتست از: آیا رابطه ای بین فرهنگ سازمانی و یادگیری سازمانی کارکنان بانک رسالت استان آذربایجان غربی وجود دارد؟ روش پژوهش اين تحقيق برحسب هدف از نوع كاربردي و برحسب نحوه گردآوري دادهها از گروه پيمايشي است.
تجزیه وتحلیل داده ها آزمون فرضيه اول: بین فرهنگ سازمانی مشارکتی در کار و یادگیری سازمانی کارکنان بانک رسالت استان آذربایجان غربی رابطه معنیداری وجود دارد.
آزمون فرضيه دوم: بین فرهنگ سازمانی سازگاری و یادگیری سازمانی کارکنان بانک رسالت استان آذربایجان غربی رابطه معنیداری وجود دارد.
آزمون فرضيه سوم: بین فرهنگ سازمانی انطباق پذیری و یادگیری سازمانی کارکنان بانک رسالت استان آذربایجان غربی رابطه معنی داری وجود دارد.
آزمون فرضيه چهارم: بین فرهنگ سازمانی رسالتی و یادگیری سازمانی کارکنان بانک رسالت استان آذربایجان غربی رابطه معنیداری وجود دارد.
نتیجه گیری بین فرهنگ سازمانی مشارکتی در کار و یادگیری سازمانی کارکنان بانک رسالت استان آذربایجان غربی رابطه معنیداری وجود دارد.
بین فرهنگ سازمانی سازگاری و یادگیری سازمانی کارکنان بانک رسالت استان آذربایجان غربی رابطه معنیداری وجود دارد.
بین فرهنگ سازمانی انطباقپذیری و یادگیری سازمانی کارکنان بانک رسالت استان آذربایجان غربی رابطه معنیداری وجود دارد.
بین فرهنگ سازمانی رسالتی و یادگیری سازمانی کارکنان بانک رسالت استان آذربایجان غربی رابطه معنیداری وجود دارد.