چکیده:
هدف پژوهش بررسی رابطه بین ابعاد مدیریت دانش و توانمندسازی کارکنان اداره آموزشوپرورش شهرستان بجنورد بود. جامعه آماری پژوهش حاضر کلیه کارکنان اداره آموزشوپرورش شهرستان بجنورد بالغبر 237 نفر بودند که از این میان 123 نفر با توجه به جدول مورگان (1999) بر اساس روش نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شدند. تحقیق حاضر ازنظر هدف کاربردی و به لحاظ شیوه اجرا توصیفی-پیمایشی از نوع همبستگی بود. ابزار پژوهش از دو پرسشنامه، توانمندسازی روانشناختی اسپریتزر (1995) و پرسشنامه مدیریت دانش ریتا ویتالا (2004) استفاده شد. روایی محتوای پرسشنامهها بهوسیله اساتید دانشگاه تائید و پایایی آنها با استفاده از روش بازآزمایی به ترتیب 79/0 و 68/0 و به روش تصنیف 71/0 و 63/0 انجام شد. جهت تجزیهوتحلیل دادهها از ضریب همبستگی پیرسون، آزمون t، f فیشر و رگرسیون گامبهگام و نرمافزارspss نسخه 23 استفاده گردید. نتایج نشان میدهد بین توانمندسازی کارکنان و مدیریت دانش رابطه معنادار و مستقیم مشاهده گردید (01/0≥ P) و از بین مولفههای مدیریت دانش تنها رابطه گرایش به یادگیری و جو حمایتی یادگیری با توانمندسازی معنادار بوده (01/0≥ P) و رابطه مولفه حمایت از فرایند یادگیری با توانمندسازی غیر معنادار بوده است (01/0≤ P).
The aim of this study was to investigate the relationship between knowledge management dimensions and empowerment of Bojnourd education and training staff. The statistical population of this study was all employees of Bojnourd Education and Nursing Bureau of 237 people, 123 of them were selected according to Morgan table (1999) based on stratified random sampling method. The present study was applied for practical purpose and in terms of implementation method A descriptive survey was a correlation type. The research instruments were two questionnaires, Spreader Psychological Empowerment (1995) and Rita Vitala Knowledge Management Questionnaire (2004). The validity of the content of the questionnaires was confirmed by the university professors and their reliability was 0.79 and 0.68, using the test-retest method, and 0.71 and 0.73, respectively. Data were analyzed using Pearson correlation coefficient, t-test, F Fisher and regression step by step, and the Spss version 23 software. Results show that there is a meaningful and direct relation between employee empowerment and knowledge management (P <0.01). Among the components of knowledge management, there is a significant relationship between learning orientation and supportive learning environment with empowerment (P <0.01) and relationship the component of supporting the learning process has been irrational in empowerment (P≤0.01).
خلاصه ماشینی:
لذا دراین پژوهش با توجه به اهميت موضوع، بنا بر آنچه گفته شد، برآنیم که پاسخ سئوال زیر را بیابیم: آیا بین مؤلفههای مدیریت دانش و توانمندسازي كاركنان اداره آموزشوپرورش شهرستان بجنوردرابطه ای وجود دارد؟ پيشينه پژوهش اردلان و همكاران (1391) درپژوهشي، رهبري دانش؛ هوش سازماني و اثربخشي سازماني را بررسي كردند.
نتايج تحقيق نشان داد كه بين توانمندسازي روانشناختي و مؤلفه هاي آن با مديريت دانش رابطه معني داري وجود دارد.
رضايي نور و همكاران (1393) در پژوهش خود رابطه بين فرايندهاي مديريت دانش با توانمندسازي را در بين كاركنان سازمانهاي تامين اجتماعي در سازمان تامين اجتماعي استان اردبيل بررسي كردند.
نتايج اين پژوهش نشان داد كه بين مديريت دانش و توانمندسازي كاركنان سازمان تامين اجتماعي استان اردبيل رابطه معني داري وجود دارد.
نتايج اين تحقيق حاكي از آن بود كه مديريت دانش و مؤلفه هاي آن بر توانمندسازي روانشناختي منابع انساني اثرگذار است.
نتايج نشان داد كه ارتباط معني دار و مثبتي بين ابعاد توانمندسازي كاركنان و مديريت دانش وجود د > 3-مدل مفهومي پ > با توجه به مطالب ياد شده در بخش هاي پيشين و مسئله اصلي پژوهش، تحقيق حاضر با هدف بررسی رابطه بین ابعاد مدیریت دانش و توانمندسازي كاركنان اداره آموزشوپرورش شهرستان بجنورد انجام گرفت.
Badah پيشنهادهاي كاربردي تحقيق با توجه به نتايج فرضيه اول كه نشان داد بین توانمندسازی کارکنان و مدیریت دانش رابطه معنادار و مستقیم وجود دارد، پيشنهاد مي شود: - مديران ارشد سازماني بايد از متخصصين در حوزه مديريت دانش جهت فيلتر و شناسايي اطلاعات با اهميت براي كاركنان استفاده نمايند.