چکیده:
مطالعه حاضر کاربردی و از نوع همبستگی بود که به شکل میدانی انجام گرفت. برای جمع آوری دادههای پژوهش حاضر از دو پرسشنامه محقق ساخته بازاریابی رسانه های اجتماعی با 15 سوال که شامل 5 مولفه و رضایت مشتریان با 3 سوال استفاده شد. به این منظور با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی تعداد 393 پرسشنامه برای گردآوری دادهها، بین مشتریان مجموعههای تفریحی ورزشی شهر همدان به صورت آنلاین و فیزیکی توزیع گردید. در این پژوهش از روشهای آمار توصیفی و آمار استنباطی شامل همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه در سطح آلفای 05/0 استفاده شد. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از نرمافزار SPSS استفاده شد. یافته های مطالعه حاضر بیانگر این است که تمامی مولفه های بازاریابی رسانههای اجتماعی، پیشبین معناداری برای رضایت مشتریان بودند. از بین مولفه های بازاریابی رسانههای اجتماعی، مولفه سرگرمی بیشترین (26/0) و تعامل اجتماعی (16/0) کمترین پیشبین را برای رضایت مشتریان تبیین نمودند. با توجه به یافته های این مطالعه، ضروری است که هنگام استفاده از رسانههای اجتماعی به عنوان بستری برای بازاریابی بر مولفه هایی که باعث جلب توجه مشتریان میشود بیشتر تاکید شود. در این میان با بهره بردن از مدل بازاریابی رسانههای اجتماعی می توان توجه مشتریان را بیشتر جلب کرد تا از بازاریابی انجام گرفته، رضایت داشته باشد.
The present study was an applied and correlational study that was conducted in the field. To collect the data of the present study, two researcher-made social media marketing questionnaires with 15 questions including 5 components and customer satisfaction with 3 questions were used. For this purpose, using random sampling method, 393 questionnaires were collected online and physically among the customers of Hamedan sports and recreation complexes to collect data. In this study, descriptive statistics and inferential statistics including Pearson correlation and multiple regression at the alpha level of 0.05 were used. SPSS software was used to analyze the data. The findings of the present study indicate that all components of social media marketing were significant predictors of customer satisfaction. Among the components of social media marketing, the entertainment component explained the highest (0.26) and the social interaction (0.16) the lowest predictor for customer satisfaction. According to the findings of this study, it is necessary to place more emphasis on the components that attract customers when using social media as a marketing platform. Meanwhile, by using the social media marketing model, customers can be attracted more attention to be satisfied with the marketing done.