چکیده:
تجربه اجتماعی به عنوان موضوعی بین رشتهای در حوزه علوم اقتصادی و اجتماعی دارای کارکردی ارزشمند در ارزیابی عملکرد کسب و کارها در تعامل با مشتریان محسوب میشود. در بخش فروشفروشگاهی تجربه اجتماعی مشتریان به عنوان عاملی مهم در کسب مزیت رقابتی مورد توجه محققان بازاریابی قرار گرفته است. پژوهش به بررسی نقش سطوح مختلف تراکم مشتریان (با تمرکز بر خلوتی) بر تجربیات اجتماعی ایجاد شده در ذهن مشتریان در فروش فروشگاهی در مراکزخرید و مالهای چند منظوره میپردازد. این پژوهش با استفاده از رویکرد کیفی پدیدارشناسی به بررسی تجربه زیسته مشارکتکنندگان حرفهای در مراجعه به مراکزخرید و مالها پرداخته است. آزمودنیها از مراجعین به فروشگاههای واقع در مراکزخرید و با کمک روش گلوله برفی انتخاب شدند. دادهها با استفاده از 15 مصاحبه عمقی و نیمهساختاریافته جمعآوری شده و تا رسیدن به اشباع داده، مصاحبهها ادامه یافت. تجزیه وتحلیل دادهها، با استفاده از روش تحلیل محتوا در سه سطح کدگذاری باز، استخراج زیرمضمونها و نهایتا به دست آوردن مضامین اصلی پژوهش و با کمک نرم افزار اطلس انجام شد. در مرحلهی تحلیل دادهها از طریق فرایند مقایسه مستمر دادهها مفاهیم و مقولهها (مضامین فرعی) و مضامین اصلی استخراج شد. در پایـان، نتیجه پژوهش شامل 21 زیر مضمون به همراه جنبههای مثبت و منفی آنها گردید. کلیه زیر مضمونها در 8 مضمون اصلی (مقاصد شهری چندمنظوره، تعامل رفتاری با فروشندگان، ارتباطات اجتماعی، رویکردهای شخصیتی، سطوح همسانی مشتریان، اعتبار سنجی برند، تاثیرات اجتماعی تراکم (بالا)، تجربه اجتماعی از تراکم پایین) طبقه بندی شدند.
Social experience as an interdisciplinary subject in the field of economic and social sciences has a valuable function in evaluating the performance of businesses in interaction with customers. In the store sales department, customerschr (chr ('39') 39chr ('39')) social experience has been considered by marketing researchers as an important factor in gaining a competitive advantage. This study investigates the role of different levels of customer density (focusing on Low density) on the social experiences of customers in shopping centers and malls trip. This study uses a qualitative phenomenological approach to examine the lived experience of professional participants in referring to shopping centers and malls. Participants were selected from professional clients to stores located in shopping centers using the snowball method. Data were collected using 15 in-depth and semi-structured interviews and continued until the data were saturated. Data analysis was performed using the content analysis method in three levels of open coding, subtopics extraction and finally obtaining the main themes of the research with the help of Atlas software. At the data analysis level, concepts and categories (sub-themes) and main themes were extracted through the process of continuous data comparison. Result of the research included 21 sub-themes along with their positive and negative aspects. All sub-themes were classified into 8 main themes (multi-purpose urban destinations, behavioral interaction with sellers, social communication, personality approaches, and customer similarity levels, brand trustworthiness, social influence of high density, and customer social experience of low density).
خلاصه ماشینی:
بیشتر پژوهش ها با تمرکز، بر ویژگیهای بصری و داراییهای ملموس شکل دهنده جو فیزیکی فروشگاه ، انجام شده اند[١١] و تحقیقات کمتری بر تأثیرات جو اجتماعی، حضور سایر افراد در محیط فروشگاه و تأثیر میزان تراکم مشتریان بر شکل گیری تجربه مشتری پرداخته است [١٥].
Grewal تحت تأثیر دو بعد موقعیت و مشتری قرار دارد، در بعد موقعیت متغیرهایی مانند: نوع مرکز خرید یا فروشگاه ، محل قرارگیری آن ، عوامل فرهنگی، شرایط سیاسی و اقتصادی و فضای رقابتی به صورت اثر بخش بر تجربه مشتریان تأثیرگذار بوده و در حوزه مشتری، هدف از مراجعه ، تجربیات پیشین ، ویژگیهای اجتماعی، جمعیت شناختی، نگرش مشتریان ، درگیری ذهنی، حافظه ، حساسیت به قیمت و...
Anna (2013),” the impact of other customers on customer experiences: A psychological distance perspective”, Journal of Hospitality & Tourism Research, 37(1),pp.
Investigating the Impact of Store Diversity and Indoor and Outdoor Environmental Conditions on Customer Satisfaction with Shopping Centers, Quarterly Journal of Development and Transformation Management, No. 11, pp.
Analysis of Customers' Shopping Experiences from Tabriz Shopping Centers with Phenomenological Approach, Quarterly Journal of Modern Marketing Research, Year 7, Issue 2, pp.
(2012), “Luxury customer value”, Journal of Fashion Marketing & Management, Vol. 16 No. 1, pp.
M. , (2017) , “Mall image, shopping well- being and mall loyalty”, International Journal of Retail & Distribution Management, Vol. 45, No. 10, pp.