چکیده:
هدف از پژوهش حاضر اعتباریابی، بررسی ساختار عاملی و پارامترهای سوال-پاسخ مقیاس نیاز به تعلق (NTBS) در دانشجویان بود. طرح پژوهش توصیفی- همبستگی و اعتباریابی آزمون بود. جامعه آماری را دانشجویان کارشناسی و کارشناسی ارشد دانشگاه بیرجند تشکیل میدادند. طی دو مطالعه 164 و 236 نفر از این دانشجویان به روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. گردآوری دادهها با مقیاسهای نیاز به تعلق (NTBS؛ کلی، 1999)، احساس تنهایی اجتماعی و عاطفی بزرگسالان (SELSA-S؛ دیتوماسو و همکاران، 2004)، افسردگی، اضطراب و استرس (DASS-21؛ لویباند و لویباند، 1995)، احساس تعلق از مقیاس ارضای نیازهای بنیادین در روابط (BNS-RS؛ لاگواردیا و همکاران، 2000) و رضایت از زندگی (SWLS؛ داینر و همکاران، 1985) صورت گرفت. تجزیه و تحلیل دادهها با بررسی همسانی درونی، تحلیل عاملی اکتشافی و تاییدی و پارامترهای تمیز و آستانه و منحنیهای آگاهی سوال و آزمون انجام گرفت. نتایج نشان داد که مقیاس نیاز به تعلق، ساختاری یک عاملی با واریانس تبییین شده 87/67 درصد دارد. روایی عاملی تاییدی نیز به تایید رسید. ضرایب آلفای کرونباخ 95/0 و 91/0 و ضرایب دو نیمه کردن 94/0 و 89/0 نشان از اعتبار مناسب مقیاس داشت. شاخصهای سوال پاسخ نیز در سطح مطلوبی بودند (05/0> P). به نظر میرسد مقیاس نیاز به تعلق در دانشجویان از اعتبار و روایی مناسبی برخوردار است.
The purpose of the present study was to investigate the factor structure and Item-Response parameters of the Need to Belong Scale (NTBS) in students. The research design was a descriptive-correlation and validation study. The statistical population consisted of undergraduate and master's students of Birjand University. In two studies, 164 and 236 of these students were selected by multi-stage cluster sampling. Data collected by the Need to Belong Scale (NTBS; Kelly, 1999), the Social and Emotional Loneliness Scale for Adults (SELSA-S; Ditommaso, et al., 2004), Depression, Anxiety, Stress Scale (DASS; Lovibond, & Lovibond, 1995), Basic Need Satisfaction in Relationships (BNS-RS; LaGuardia, et al, 2000) and the Satisfaction with Life Scale (SWLS; Diener, et al, 1985). Internal consistency, exploratory and confirmatory factor analysis, discrimination and threshold parameters, and Item and test information curves were analyzed. Results showed that the Need to Belong Scale shows the structure of an agent with an explained variance of 67.87%. Confirmatory validity was confirmed. Cronbach's alpha coefficients for the scales varied from 0.95 to 0.91 and split-half coefficients varied from 0.94 to 0.89, respectively. The Item-Response parameters were also at the optimum level (P<0.05). It seems that the Need to Belong Scale has good reliability and validity in students.
خلاصه ماشینی:
رويش روان شناسي، سال ١٠ ، شماره ٧، شماره پياپي ٦٤، مهر ١٤٠٠ Rooyesh-e-Ravanshenasi Journal(RRJ),10(7), 2021 ويژگي هاي روان سنجي مقياس نياز به تعلق بر اساس نظريه کلاسيک آزمون و سوال -پاسخ Psychometric Properties of the Need to Belong Scale based on classical test theory and Item-response فرهاد تنهاي رشوانلو (نويسنده مسئول ) Farhad Tanhaye Reshvanloo* PhD Candidate in Educational Psychology, کانديداي دکتري تخصصي روان شناسي تربيتي، گروه روان شناسي مشاوره Department of Counseling and Educational و تربيتي، دانشگاه فردوسي مشهد، مشهد، ايران .
نوع مقاله : پژوهشي دريافت : فروردين ١٤٠٠ پذيرش : ارديبهشت ١٤٠٠ ويرايش نهايي : مهر ١٤٠٠ ويژگي هاي روان سنجي مقياس نياز به تعلق بر اساس نظريه کلاسيک آزمون و سوال -پاسخ Psychometric Properties of the Need to Belong Scale based on classical test theory and Item-response مقدمه انسـان ها به طور معمول سـاعات زيادي از زندگي روزمره خود را درگير تعامل و مشـارکت با يکديگر هسـتند.
Embretson & Reise ويژگي هاي روان سنجي مقياس نياز به تعلق بر اساس نظريه کلاسيک آزمون و سوال -پاسخ Psychometric Properties of the Need to Belong Scale based on classical test theory and Item-response عبارت هاي اندک، ميتواند ابزار مفيدي در اين زمينه باشد.
Diener, Emmons, Larsen, & Griffin ويژگي هاي روان سنجي مقياس نياز به تعلق بر اساس نظريه کلاسيک آزمون و سوال -پاسخ Psychometric Properties of the Need to Belong Scale based on classical test theory and Item-response جهت آماده سازي مقياس ، پس از اخذ مجوز از تدوين کنندگان (ليري و همکاران ، ٢٠١٣)، ترجمه آن به فارسي، توسط يک نفر عضو هيأت علمي گروه روانشـناسـي انجام شـد.