چکیده:
هدف از این تحقیق، تدوین و طراحی مدل سواد رسانهای معلمان تربیت بدنی با تأکید بر کیفیتبخشی درس تربیت بدنی است.این تحقیق به روش آمیخته و با ماهیت اکتشافی- توسعهای انجام گرفت. در بخش کیفی از طریق روش نمونهگیری هدفمند و نظری و براساس مصاحبههای عمیق، دادههای تحقیق جمعآوری شد. در فاز کمی از طریق روش نمونهگیری در دسترس نمونهها انتخاب شدند و از طریق مدلسازی معادلات ساختاری مدل برخاسته از بخش کیفی آزمون شد. در این تحقیق، دو جامعۀ آماری وجود دارد: اولی استادانی در حوزههای مدیریت ورزشی، مدیریت آموزشی و رسانه (نمونۀ آماری 11 نفر)، دومی معلمان تربیت بدنی زن و مرد استان کردستان (شامل 204 نفر).نتایج نشان داد که بهبود مستمر کیفیت درس تربیت بدنی از طریق بهکارگیری سواد رسانهای بهعنوان یک چرخه در نظر گرفته میشود که ورودی آن الزامات و پیشنیازهای کاربرد درس تربیت بدنی است. فرایند این مدل شامل قواعد بهکارگیری سواد رسانهای در درس تربیت بدنی و خروجی این فرایند بهبود کیفیت درس تربیت بدنی است. براساس نتایج پیشنهاد میشود برای کیفیتبخشی به درس تربیت بدنی میتوان سواد رسانهای را همچون یک سیستم تعالی سازمانی در نظر گرفت که با تقویت ورودیهای آن و جهتدهی به فرایندهایش، خروجیهای مطلوبی را در آن شاهد بود.
The purpose of this research was to design a model of physical education teachers' media literacy with an emphasis on the quality of the physical education course.This research was performed by mixed method with exploratory-developmental nature. In the qualitative part, the research data was collected through purposeful and theoretical sampling based on in-depth interviews. In the quantitative phase, the samples was selected by the available sampling and tested by modeling the structural equations of the model arising from the qualitative part. In this study, there were two statistical population: the first was the professors in the fields of sports management, educational and media management (n=11 people), and the second was the male and female physical education teachers in Kurdistan province (n=204 people).The results showed that continuous improvement of the quality of physical education course is considered through the use of media literacy as a cycle whose input is "requirements and prerequisites of physical education course". The process of this model includes the rules of applying media literacy to the physical education course and the output of this process is to improve the quality of the physical education course. In order to improve the quality of physical education course, media literacy can be considered as an organizational excellence system in which by strengthening its inputs and directing its processes, it has witnessed desirable outcomes.