چکیده:
تاثیرویروس کورونا برسیستم اموزش عالی و بررسی و مقایسهی نحوهی برگزاری امتحانات دانشگاهها (طی دوران کورونا)" شامل پژوهشی است که برای بررسی شیوه ارزشیابی و نمرهدهی و برگزاری امتحانات در واحدهای دانشگاهی انجام گرفته است. مطالب پیش رو با استفاده از مصاحبههای دانشجویان، بررسی اسناد و اخبار موجود پیرامون شیوههای ارزشیابی در دانشگاه به دست آمده است و مساله اصلی این تحقیق این است که ویروس کرونا چه تاثیری بر آموزش عالی گذاشته است؟ بررسی تاثیر ویروس کرونا بر سیستم آموزش عالی و مقایسه نحوه برگزاری امتحانات مراکز اموزش عالی است. این پژوهش از لحاظ هدف نظری و از لحاظ راهبرد کیفی محسوب میشود. روش پژوهش متناسب با این تحقیق شیوهی اسنادی_تحلیلی است. در این روش اطلاعات مورد نظر از طریق کدگذاری مصاحبهها و همچنین متن اخبار و اسناد استخراج شده است.
شیوههایی که برای انجام امتحانات پایان ترم دانشگاه ها و همچنین روشهای ارزشیابی و نمرهدهی که در این دانشگاهها در دوران شیوع کرونا وجود دارد شامل امتحان حضوری، امتحان کتبی مجازی، امتحان شفاهی (مصاحبه) مجازی، پرسش و پاسخ شفاهی در حین تدریس از طریق ادوبی کانکت و غیره، ارائههای کلاسی در بستر سامانههای مجازی، کارپوشه الکترونیکی، ارزشیابی چندگانه (تلفیقی) میباشد که اساتید آنها را مورد استفاده قرار میدهند.
خلاصه ماشینی:
شیوههایی که برای انجام امتحانات پایان ترم دانشگاه ها و همچنین روشهای ارزشیابی و نمرهدهی که در این دانشگاهها در دوران شیوع کرونا وجود دارد شامل امتحان حضوری، امتحان کتبی مجازی، امتحان شفاهی (مصاحبه) مجازی، پرسش و پاسخ شفاهی در حین تدریس از طریق ادوبی کانکت و غیره، ارائههای کلاسی در بستر سامانههای مجازی، کارپوشه الکترونیکی، ارزشیابی چندگانه (تلفیقی) میباشد که اساتید آنها را مورد استفاده قرار میدهند.
پروتکلهای بهداشتی مانند حفظ فاصله اجتماعی، استفاده از ماسک و دستکش، افزایش مصرف ویتامین d، دورکاری کارمندان در کنار تلاش ستودنی دانشمندان و داروسازان برای ساخت واکسن یا داروی موثر در برابر این تهدید جهانی از جمله تدابیر اندیشیده شده در مقابله کرونا ویروس 2019 بود (فرنوش و همکاران، 1399: 1) بیان مسئله و طرح آن: همانطور که گفته شد کرونا ویروس جدید که سبب ایجاد بیماری کرونا با نام علمی کووید 19 میشود باعث شد بسیاری از فعالیتهای روزمره جنس بشر با اختلال و به همخوردگی مواجهشود بهگونهای که کرونا ویروس دغدغه تمامی مردم دنیا در شرایط کنونی است، این ویروس با مشخصات یادشده توانست افراد زیادی را از کار بیکار کند، فعالیتهای اقتصادی، سیاسی و از همه مهمتر آموزشی محدود به فضای مجازی شد.
علاوه بر آن پژوهشهای قبلی جنبههایی از مسئله تحقیق و آشکار میکند که پژوهشگر در تحلیل نهایی دادهها میتواند آنها را مورد نظر قرار داده و داده های خود را مقایسه و با آنها تحلیل کند (سرمد، بازرگان و حجازی، 1384: 18) روش تحقیق: این پژوهش با هدف شناسایی تاثیرویروس کورونا برسیستم اموزش عالی و بررسی و مقایسهی نحوهی برگزاری امتحانات دانشگاههای کشور در طی دوران تدریس مجازی در زمان شیوع کرونا انجام گرفته است.