چکیده:
امروزه مقاصد گردشگری میبایست به گردشگران خدمات با کیفیت بالا و اجزای منحصربهفرد ارائه دهند تا علاوه بر برآورده ساختن نیازها، موجب رضایتمندی آنان را فراهم آورند. هدف این مطالعه، بررسی عوامل مؤثر بر رضایت گردشگران خارجی از خدمات رستورانهای کشور و ارائه آن در قالب مدلی کاربردی میباشد. این پژوهش از لحاظ هدف از نوع کاربردی و دارای رویکردی ترکیبی(کیفی و کمّی) میباشد. بر این اساس، نخست به جمعآوری اطلاعات از منابع علمی مرتبط مبادرت و عاملهای اثرگذار بر رضایت مشتریان از خدمات رستوران با بهرهگیری از روش کیفی فراترکیب شناسایی شد. پس از توزیع و جمعآوری 223 پرسشنامه میان نمونه آماری، تجزیه و تحلیل اطلاعات با استفاده از روش تحلیل عاملی و مدلیابی معادلات ساختاری توسط نرمافزار LISREL جهت بررسی و اعتبارسنجی مدل طراحیشده صورت پذیرفت. نتایج پژوهش نشان میدهد که کیفیت خدمات شامل کیفیت غذا و نوشیدنی، همدلی، تضمین، بُعد فیزیکی، فضا و جو، قابلیت اطمینان و بُعد فرهنگی بیشترین تأثیر را بر رضایتمندی گردشگران خارجی و نیّات رفتاری آنان به ویژه قصد بازدید مجدد دارد.
Today, tourism destinations must provide tourists with high quality services and unique components in order to satisfy their needs and provide them with satisfaction. The purpose of this study was to investigate the factors affecting foreign tourists' satisfaction with Persian food restaurants and to show the results through an applied model. This research is applied in terms of its purpose and a mixed method has been used to develop it. First, information from relevant scientific sources was collected and factors influencing customer satisfaction with restaurant services identified using Meta synthesis quality method. After distributing 223 questionnaires among the statistical sample and collecting them the necessary information was collected and analyzed using the factor analysis method and structural equation modeling (SEM) to evaluate and validate the designed model using LISREL software. The results of the study show that The quality of services including the quality of food and drink, empathy, guarantee, physical dimension, atmosphere, assurance and cultural dimensions have the greatest impact on the satisfaction of foreign tourists and their behavioral intentions, especially the willingness to revisit the restaurants.