چکیده:
هدف از انجام این تحقیق بررسی تاثیر مولفههای رفتار شهروندی سازمانی بر عملکرد سازمانی بوده است. جامعه آماری تحقیق حاضر کارکنان معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران میباشند که تعداد آنها 5000 نفر میباشد که با استفاده از جدول مورگان نیز تعداد نمونه 357 نفر تعیین میشود ابزار این تحقیق، پرسشنامه میباشد. پایایی پرسشنامه با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ 850/0 محاسبه شد. برای تعیین روایی این ابزارها ازنظر متخصصان و استاد راهنما استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون مدل معادلات ساختاری و نرمافزار pls استفاده شد. نتایج حاصل از این تحقیق نشان داد که مولفههای رفتار شهروندی سازمانی بر عملکرد سازمانی در معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران تاثیر مثبت و معنیداری دارند.
خلاصه ماشینی:
نتایج حاصل از این تحقیق نشان داد که مؤلفههای رفتار شهروندي سازمانی بر عملكرد سازماني در معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران تأثیر مثبت و معنیداری دارند.
تلاش برای بهبود عملکرد از روزهای اولیه شکل گیری رشته مدیریت به عنوان اصل خدشه ناپذیری بوده است که هر روز وارد مباحث جدیدتری میشود و حوزه های بیشتری را تسخیر می کند (رحیمی، 13 Bienstock, chow&lai تحقیق درمورد رفتارهای فرا شغلی درمحیط کار بیشترین توجه را درسالهای اخیربه خود جلب کرده است که تحت عنوان رفتار شهروندی سازمانی شناخته میشود؛ رفتار شهروندی عبارتست ازمجموعه رفتارهایی که جزء الزامات رسمی سازمان وانجام شغل نیستند اما به اثربخشی کاروسازمان کمک می کنند.
امروزه رفتارهای شهروندی سازمانی جزء جدایی ناپذیری در مدیریت عملکرد محسوب شده و در جنبه های مختلف سازمانی وارد شده اند، در این راستا این پژوهش به دنبال بررسي تأثیر رفتار شهروندي سازمان بر عملكرد سازمان در معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران است لذا سوال اصلی تحقیق این است که آیا مؤلفههای رفتار شهروندي سازمانی بر عملكرد سازماني در معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران تأثیر دارد؟ مفاهیم و نظرات: -نصیری (1395) مقاله ای با عنوان"تأثیر رفتار شهروندی سازمانی بر عملکرد سازمانی با نقش واسطهاینگرش شغلی کارکنان (مطالعه موردی: فدراسیونهای ورزشی منتخب)" انجام داده است.
هدف اصلی تحقیق حاضر بررسی تأثیر رفتار شهروندی سازمانی بر عملکرد سازمانی کارکنان است دادهها از 190 کارمند تمام وقت و نیمه وقت این فدراسیونها جمع آوری شد.
تحقیق حاضر با هدف بررسی تأثیر عوامل زمینه ای بر رفتار شهروندی سازمانی و عملکرد کارکنان انجام شده است.
نتایج حاصل از الکوی تحقیق نشان داد که عوامل زمینه ای می توانند بر اساس مدل تحلیل مسیر ارایه شده بر رفتار شهروندی و عملکرد کارکنان این بانکها، تأثیر بگذارد.