چکیده:
مقدمه: استفاده بیش از حد و نادرست از اینترنت و فناوری های مرتبط با آن توسط نوجوانان، یکی از مشکلات رایج و مهم جامعه ما است.
هدف: پژوهش حاضر بهمنظور پیشبینی اعتیاد به اینترنت بر اساس هیجان خواهی و سبکهای هویت در دانشآموزان انجام شد.
روش: شرکتکنندگان پژوهش شامل ۲۰۰ دانشآموز (۱۰۱ نفر پسر و ۹۹ نفر دختر) بود که با روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. روش تحقیق توصیفی و از نوع همبستگی باهدف پیشبینی بود.
یافته ها: نتایج رگرسیون چند متغیری نشان داد میتوان بر اساس مؤلفههای هیجان خواهی، میزان اعتیاد به اینترنت را بهصورت معناداری پیشبینی کرد. همچنین نتایج نشان داد سبکهای هویت اطلاعاتی و تعهد با اعتیاد به اینترنت رابطه منفی معنادار و بین سبکهای هنجاری و سردرگم/اجتنابی با اعتیاد به اینترنت رابطه مثبت معنادار وجود دارد؛ و بر اساس این سبکها میتوان اعتیاد به اینترنت را بهصورت معناداری پیشبینی کرد.
نتیجه گیری: در پیشگیری و درمان اعتیاد به اینترنت توجه به نقش هیجان خواهی و سبکهای هویت ضروری است.
Introduction: The excessive and incorrect use of the Internet and its related technologies by adolescents is a one of common and important problem in our community.
Aim: The aim of the present study was to predict the Internet addiction based on identity styles and excitement-seeking in students.
Method: the participants in this study were 200 students (n = 101boy, 99 girl) who selected with available sampling procedure. The research method was descriptive - correlative.
Results: In general, Multivariate regression analysis showed that it can be significantly predicted Internet addiction based on the elements of sensation seeking. Also The results showed that informational identity styles and commitment have significant negative correlations with Internet addiction and there is a significant positive relationship between normative style and diffuse / avoidant style with Internet addiction. Internet addiction Based on these styles can be significantly predicted.
Conclusion: In the prevention and treatment of Internet addiction is essential given the role of sensation seeking and identity styles.