چکیده:
پژوهش حاضر با هدف ارزیابی مدل نگرانی تصویر بدنی دختران بر اساس وسواس فکری - عملی، کمالگرایی و نگرش به خوردن با میانجیگری نیازهای بنیادین روانشناختی صورت پذیرفت. این پژوهش از نوع همبستگی با تکیه بر مدل یابی معادلات ساختاری بود. جامعه پژوهش کلیه دختران دانشجوی وروی 1398-1399در دانشگاههای آزاد استان گلستان بودند. 500 دانشجو از طریق نمونهگیری خوشهای برای گروه نمونه انتخاب شدند. دادههای پژوهش از طریق پرسشنامههای نگرانی تصویر بدنی (BICI) لیتلتون و همکاران (2005)، کمالگرایی اهواز (1378)، وسواس فکری عملی (OCI-R) فوآ (2002)، نگرش به خوردن (Eat-26) گارنر و گارفینکل (1979) و نیازهای بنیادین روانشناختی دسی و رایان (2000) جمع آوری شد. جهت بررسی مدل نظری پژوهش، متغیرهای اصلی وارد نرمافزار لیزرل (Lisrel8.71) شده و از طریق این نرمافزار تحلیل مدل معادلات ساختاری صورت گرفتهاست. وسواس جبری و کمالگرایی رابطه مثبت و معنادار و نگرش به خوردن رابطه مثبت بدون معناداری اماری با نگرانی تصویر بدنی دارند و نیازهای بنیادین روانشناختی در نقش میانجی ضعیف عمل کرده است. متغیرهای پژوهش تا 36درصد از نگرانی تصویر بدنی را پیشبینی میکنند (p>0.01). طبق نتایج مدل پیشنهادی پژوهش از برازش مناسب برخوردار است.
The aim of this study was to evaluate the model of girls' body image concern based on obsessive-compulsive disorder, perfectionism, and eating attitudes mediated by basic psychological needs. This research was a correlational study based on structural equation modeling. The study population was all female students in the free universities of Golestan province in 2016-2017. 500 students were selected through cluster sampling for the sample group. Research data through Body Image Concern Questionnaire (BICI) Littleton et al. (2005), Ahvaz Perfectionism (1999), Obsessive-Compulsive Disorder (OCI-R) (2002), Eating Attitude (Eat-26) Garner and Garfinkel (1979), and the basic psychological needs of Desi and Ryan (2000) were collected. In order to study the theoretical model of the research, the main variables were entered into Lisrel software (Lisrel 8.71) and through this software, SEM analysis was performed. Obsessive-compulsive disorder and perfectionism have a positive and significant relationship and attitudes to eating have a positive relationship without statistical significance with body image concern. And basic psychological needs have played a weak mediating role. Research variables predict up to 36% of body image concerns (p> 0.01). According to the results of the proposed research model, it has a suitable fit.
خلاصه ماشینی:
مدل يابي نگراني تصوير بدني بر اساس وسواس فکري - عملي، کمال گرايي و نگرش به خوردن با ميانجيگري نيازهاي بنيادين روانشناختي در دختران Modeling of body image concern based on obsessive-compulsive disorder, perfectionism and eating attitudes mediated by basic psychological needs in Female student احسانه احمدي گلسفيدي Ehsaneh Ahmadi Golsfidi PhD Student of Department of Psychology, Faculty دانشجوي دکتري روانشناسي، گروه روانشناسي، دانشکده علوم انساني ، of Humanities, Gorgan Branch, Islamic Azad واحد گرگان ، دانشگاه آزاد اسلامي، گرگان ، ايران .
چکيده Abstract The aim of this study was to evaluate the model of پژوهش حاضر با هدف ارزيابي مدل نگراني تصوير بدني دختران بر اساس girls' body image concern based on obsessive-وسواس فکري - عملي، کمال گرايي و نگرش به خوردن با ميانجيگري compulsive disorder, perfectionism, and eating attitudes mediated by basic psychological needs.
(2005), Ahvaz تصوير بدني (BICI) ليتلتون و همکاران (٢٠٠٥)، کمال گرايي اهواز Obsessive-Compulsive (1999), Perfectionism (١٣٧٨)، وسواس فکري عملي (OCI-R) فوآ (٢٠٠٢)، نگرش به خوردن Disorder (OCI-R) (2002), Eating Attitude (Eat-26) Garner and Garfinkel (1979), and the basic (٢٦-Eat) گارنر و گارفينکل (١٩٧٩) و نيازهاي بنيادين روانشناختي psychological needs of Desi and Ryan (2000) were دسي و رايان (٢٠٠٠) جمع آوري شد.
واژه هاي کليدي: Compulsive Disorder, Perfectionism, Eating Attitude, نگراني تصوير بدني، وسواس فکري – عملي، کمال - Keywords: Body Image Concern, Obsessive-گرايي، نگرش به خوردن ، نيازهاي بنيادين روانشناختي Basic Psychological Needs نوع مقاله : پژوهشي دريافت : ارديبهشت ١٤٠٠ پذيرش : خرداد ١٤٠٠ ويرايش نهايي : آبان ١٤٠٠ مقدمه نوجواني و جواني از جمله مهم ترين و حساس ترين مراحل تحول است ، همين امر موجب شده که روانشناسان نوجواني را ولادت ثانويه بنامند (تامپسون ١، ٢٠٠٣).