چکیده:
پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی گروه¬درمانی فراتشخیصی آنلاین بر افسردگی، اضطراب و نشانگان ضربه عشق دانشجویان مبتلا به اختلال سازگاری ناشی از شکست عاطفی صورت گرفت. با توجه به بروز بیماری همه¬گیر کرونا، جامعهی آماری شامل کلیهی دانشجویان دچار شکست عاطفی سراسر کشور در سال 1399 در رده سنی 18 تا 38 سال بود که به صورت آنلاین از طریق تبلیغات در کانال دانشگاه-های معتبر و پس از پر کردن فرم اولیه خودساخته توسط پژوهشگر مبنی بر داشتن شرایط ورود و خروج به مطالعه با روش نمونه¬گیری هدفمند انتخاب شدند. پس از مصاحبه تشخیصی و انجام پرسشنامه-های مربوطه یک گروه انتخاب و در دو گروه به صورت 15 نفر در گروه آزمایش (گروه درمانی فراتشخیصی) و 15 نفر در گروه در انتظار درمان جایگزین شدند. این درمان¬ طی 10 جلسه گروهی 90 دقیقه¬ای برای گروه آزمایشی اجرا شد. آزمودنی¬ها در سه مرحله پرسشنامه¬های ضربه عشق (LTI) (راس، 1999)، افسردگی بک (BDI-II) (بک، استیر، براون ، 1996) و اضطراب بک (BAI) (بک، اپستاین، براون و استیر، 1988) را تکمیل کردند: پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری 1 ماهه. تجزیه و تحلیل داده¬ها با استفاده از تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر نشان دهنده سطح معناداری ( 5 0/0> P) نمرات پس آزمون گروه¬ آزمایش و گروه در انتظار درمان در متغیرهای مربوطه بود. نتایج حاکی از اثربخشی درمان فراتشخیصی آنلاین در کاهش علایم ناشی از شکست عاطفی هستند.
The aim of this study was to evaluate the effectiveness of online transdiagnostic group therapy on depression and anxiety and love trauma syndromes on university students with adjustment disorder due to romantic breakup. Due to the incidence of corona disease, the statistical population included all students with romantic breakup across the country in 2020 in the age group of 18 to 38 years which was done online through advertisements in the channels of reputable universities and after filling in the initial self-made form by the researcher to meet the conditions entry and exit to the study were selected by purposive sampling. After the diagnostic interview and conducting relevant questionnaires of a group were selected and divided into two groups: 15 people in the experimental group (transdiagnostic group), and 15 people in the control group. This treatment was performed in 90-minute 10 group sessions for the experimental group. Subjects completed the love trauma (Rosse, 1999); Beck Depression (Beck, Steer, & Brown, 1996), and Beck Anxiety (Beck, Epstein, Brown, & Steer, 1988) inventories in three stages: pretest, post-test, and 1-month follow-up. Data analysis using variate analysis with repeated measures showed a significant level (P<0/05) between the post-test scores of the experimental and control groups in the relevant variables, but no significant difference was observed between the two interventions. The results of the study indicate the effectiveness of online transdiagnostic therapy in reducing the symptoms of Romantic Breakup.
خلاصه ماشینی:
اثربخشي گروه درماني فراتشخيصي آنلاين بر افسردگي ، اضطراب و نشانگان ضربه عشق دانشجويان مبتلا به اختلال سازگاري ناشي از شکست عاطفي Effectiveness of Online Transdiagnostic Group Therapy on Depression and Anxiety and love Trauma Syndromes on University Students with Adjustment Disorder Due to Romantic Breakup الميرا آريانا کيا Elmira Ariana Kia Ph. D of Clinical Psychology, Department of Clinical دکتراي روان شناسي باليني، گروه روان شناسي باليني، دانشکده علوم Psychology, Faculty of Educational Sciences and تربيتي و روان شناسي، دانشگاه شيراز، شيراز، ايران .
چکيده Abstract The aim of this study was to evaluate the effectiveness of پژوهش حاضر با هدف بررسي اثربخشي گروه درماني فراتشخيصي آنلاين بر online transdiagnostic group therapy on depression and افسردگي ، اضطراب و نشانگان ضربه عشق دانشجويان مبتلا به اختلال سازگاري anxiety and love trauma syndromes on university students with adjustment disorder due to romantic breakup.
همچنين پژوهش هاي ديگر حاکي از اثربخشي درمان فراتشخيصي يکپارچه بر بهبود راهبردهاي تنظيم شناختي هيجان و سازگاري اجتماعي زنان نابارور (طالبي، ناييني، نوروزي و يعقوبي، ١٣٩٦) و اثربخشي درمان فراتشخيصي مبتني بر تنظيم هيجاني بر ابعاد تنظيم هيجاني و سازگاري فردي و اجتماعي در دانشجويان دختر (عظيمي، اميدي، شفيعي و نادمي، ١٣٩٦) و اثربخشي درمان مبتني بر ذهن آگاهي که يکي از تکنيک هاي بکار رفته در درمان فراتشخيصي است بر بهبود علائم سندرم ضربه عشق و ذهن آگاهي دردانشجويان دختر با ويژگي روان رنجورخويي (اصغري، بيگدلي و کيميايي، ١٣٩٨) و اثربخشي درمان فرا تشخيصي يکپارچه بارلو بر تمايز يافتگي خود و دشواري هاي تنظيم هيجاني در مراجعان داراي نشانگان اضطراب بود (فدائي، قنبري و کيميايي، ١٣٩٧).