چکیده:
اختلال بازی اینترنتی به معنای استفاده مداوم و مکرر از اینترنت در راستای بازی است که به طور معناداری منجر به آشفتگی و نقص در کارکرد شود. در دو دهه اخیر مدلهای شناختیرفتاری و عصبیشناختی زیادی برای اختلالات استفاده از اینترنت به صورت عام و خاص ارائه شده است. مدل تعاملی (I-PACE) که مدلهای پیشین خود را ادغام کرده است، به طور خاص برای اختلال استفاده اختصاصی از اینترنت همچون اختلال بازی اینترنتی ارائه شده است. شواهد پژوهشی از مولفههای نظری مدلI-PACE حمایت میکنند، با این حال در مورد ادغام رویکردهای درمانی مختلف با مدل I-PACE در ادبیات پژوهشی خلأ وجود دارد. پژوهش حاضر با مروری بر مدلهای سببشناسی اختلال بازی اینترنتی با تاکید بر مدل تعاملی، میتواند راهگشای مطالعات بیشتر در زمینه پیشگیری و درمان اختلال بازی اینترنتی باشد.
Internet gaming disorder is explained as continuous and frequent use of the Internet in the gaming context, leading to significant distress and dysfunction. In the last two decades, many cognitive-behavioral and neurocognitive models have been proposed for general and specific internet use disorders. The interactive model (I-PACE), which integrates its predecessors, is designed explicitly for Internet-specific disorders, such as Internet gaming disorder. Research evidence supports the theoretical components of the I-PACE model. However, there is a gap in the research literature on integrating different therapeutic approaches with the I-PACE model. The present study, by reviewing the etiological models of Internet gaming disorder and emphasizing the interactive model, can pave the way for further studies in the prevention and treatment of Internet game disorder.
خلاصه ماشینی:
King & Delfabbro 15 The cognitive psychology of Internet gaming disorder 16 Davis 17 Dong & Potenza 18 Caplan 19 Wei, Zhang, Turel,, Bechara and He 20 Brand رويش روان شناسي، سال ١٠، شماره ٧، شماره پياپي ٦٤، مهر ١٤٠٠ Rooyesh-e-Ravanshenasi Journal(RRJ),10(7), 2021 معرفي مدل ها مدل شناختي رفتاري (ديويس، ٢٠٠١): مدل ديويس منحصرا به اختلال بازي اينترنتي نمي پردازد و در مدل خود از واژه استفاده آسيب زا از اينترنت ١ استفاده کرده است .
از نظر برند و همکاران (٢٠١٦)، استفاده اختصاصي مختل از اينترنت شامل تعامل ميان عوامل زمينه ساز 1 motivation-seeking 2 Craving 3 Argyriou, Davison and Lee 4 Decision-making style 5 Young 6 A Tripartite Neurocognitive Model of internet Gaming Disorder 7 Noël, Brevers, Bechara 8 Impulsive 9 Reflective 10 Introspective 11 Laier, Wegmann 12 Hyperactive Impulsive system 13 Hypoactive Reflective system 14 Prefrontal cortex 15 Amygdala 16 Hippocampus 17 Striatum 18 Insula 19 Interaction of Person-Affect-Cognition-Execution 20 Specific internet use disorder 21 predisposing factors رويش روان شناسي، سال ١٠، شماره ٧، شماره پياپي ٦٤، مهر ١٤٠٠ Rooyesh-e-Ravanshenasi Journal(RRJ),10(7), 2021 همچون عناصر زيستي-عصبي و روان شناختي و متغيرهاي تعديل کننده اي همچون سبک هاي مقابله ١ و سوگيري هاي شناختي مرتبط با اينترنت و متغيرهاي واسطه اي همچون پاسخ هاي شناختي و عاطفي به راه اندازهاي موقعيتي ٢ در ترکيب با کارکردهاي اجرايي ضعيف است فرآيندهاي شرطي سازي مي تواند اين ارتباط ها را در طول فرآيند اعتياد استحکام بخشد.