چکیده:
امروز پرداختن به مطالعات در حوزه کارکردهای اجرایی که از اصلیترین کنترلگرها و هماهنگکنندههای رفتار انسان است، که مورد توجه گستردهای قرارگرفته شده است. در این مطالعه تلاش شد تا با مرور نظاممند مطالعات انجام شده داخلی و خارجی، نظریهها، مدلها و مولفههای تشکیلدهنده کارکردهای اجرایی مغز، شناسایی شده و دستهبندی گردد. برای گردآوری دادهها و پس از جستجوی کلیدواژههای تخصصی پژوهش شامل؛ نظریههای کارکردهای اجرایی مغز، مولفههای کارکردهای اجرایی مغز، مدلهای کارکردهای اجرایی مغز، در پایگاههای بینالمللی؛ Science Direct، Springer، Wiley Online Library، ERIC، Sage Journals، Emerald و پایگاههای ملی؛ Ensani SID، Magiran، Noormags در بازه زمانی (2000 - 2020) و (1379-1399)، 54 مقاله بازیابی گردید. یافتههای پژوهش به شناسایی و دستهبندی پنجگانهای از نظریات 15 مدل کارکردهای اجرایی مغز، و 30 مولفه تشکیلدهنده کارکردهای اجرایی مغز منجر گردید. نتایج بدستآمده بر اهمیت بیبدیل کارکردهای اجرایی به عنوان مهمترین مهارتهای ضروری برای کسب و ارتقای سلامت روانی و جسمانی، موفقیت تحصیلی و شغلی، موفقیت در زندگی، رشد اجتماعی و شناختی افراد که نارسایی در آن میتواند زمینهساز بروز طیف گستردهای از مشکلات رفتاری و احساسی گردد، اذعان مینماید.
Today, the study of executive functions, which is one of the main controllers and coordinators of human behavior, has received widespread attention. In this study, an attempt was made to identify and categorize the theories, models, and components that make up the executive functions of the brain by systematically reviewing internal and external studies. To collect data and after searching for specialized research keywords, including; Theories of executive functions of the brain, components of executive functions of the brain, models of executive functions of the brain, in international databases; Science Direct, Springer, Wiley Online Library, ERIC, Sage Journals, Emerald and National Databases; Ensani SID, Magiran, Noormags in the period (2000-2020) and (1379-1399), 54 articles were retrieved. Findings led to the identification and categorization of five theories of 15 models of brain executive functions, and 30 components of the executive functions of the brain. The results show the irreplaceable importance of executive functions as the most important skills necessary to acquire and promote mental and physical health, academic and professional success, success in life, social and cognitive development of individuals whose failure can lead to a wide range of behavioral and emotional problems. It is acknowledged.
خلاصه ماشینی:
جدول ٤: دسته بندي مولفه هاي کارکردهاي اجرايي مغز پژوهشگران مولفه هاي کارکردهاي اجرايي مغز داوسون و گواير٣ برنامه ريزي، سازماندهي، حافظه کاري، مديريت زمان ، بازداري پاسخ ، انعطاف پذيري و آغازگري تکليف (2018) پاسکال و فيش کنترل توجه ، برنامه ريزي راهبردي، استدلال انتزاعي، انعطاف شناختي، توليد فرضيه ، رشته پاسخ هاي تمپورال ، توانايي بين ٤(٢٠٠٢) سازماندهي و سازگاري با محيط ، استفاده از اطلاعات موجود در حافظه فعال چان و همکاران کنترل توجه ، بازداري پاسخ ، حافظه فعال ، انعطاف پذيري شناختي، توانايي استدلال ، حل مسئله ، تصميم گيري، سازماندهي و (٢٠٠٨) برنامه ريزي رمستک ٥(٢٠١٨) تواناييهاي مربوط به شروع رفتار، مهار تأثيرات محرک، انتخاب اهداف مربوطه ، توانايي برنامه ريزي ، سازماندهي ، انتخاب روش ها براي حل مشکلات پيچيده ، نظارت بر موفقيت رفتار حل مسئله و تغيير استراتژي ها براي حل مسئله پنينگتون و سازمان دهي در فضا و زمان ، بازداري انتخابي، آماده سازي پاسخ ، هدف مداري، برنامه ريزي و انعطاف اوزونوف ٦(١٩٩٦) 1 Goldstein, Naglieri, Princiotta, & Otero 2 Stuss 3 Dawson Guare 4 Paschall Fishbein 5 Ramsteck 6 Pennington & Ozonoff مروري نظام مند و تحليلي بر نظريه ها، مولفه ها و مدل هاي کارکردهاي اجرايي مغز Systematic and analytical review of theories, components and models of executive functions of the brain گلداشتاين و مديريت زمان ، حافظه کاري، تصميم گيري ، برنامه ريزي، مقاومت در برابر حواس پرتي، توجه مستمر، تغيير و مثل اين ها ناگليري ١(٢٠١٤) گريت ٢(٢٠١٥) دو دسته : الف ) تفکر/ حل مسئله و راهنمايي رفتار، برنامه ريزي ، سازماندهي ، مديريت زمان ، حافظه کاري و فراشناخت به عنوان ظرفيت هايي براي کمک به ما در انتخاب اهداف و راه حل هاي مشکلات .