چکیده:
اختلال نارسایی توجه/ بیشفعالی و اتیسم از اختلالات عصبی-رشدی هستند که برای والدین و خانواده مشکلات متعددی در حوزههایی چون فرزندپروری و سلامت روانی والدین ایجاد میکنند. هدف پژوهش حاضر مقایسه استرس والدگری و مهارتهای خودنظمدهی خشم در والدین کودکان مبتلا به نارسایی توجه/ بیشفعالی و والدین کودکان مبتلا به اتیسم بود. روش پژوهش حاضر، توصیفی از نوع علّی-مقایسهای بود. تعداد 60 والد (30 والد کودک مبتلا به اختلال نارسایی توجه/ بیشفعالی و 30 والد کودک مبتلا به اختلال اتیسم) با روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. دادهها با استفاده از شاخص استرس والدگری- فرم کوتاه (آبیدین، 1983) و پرسشنامه صفت و حالت بیان خشم (اسپیلبرگر، 1999) جمعآوری گردید. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون تی برای دو گروه مستقل استفاده شد. نتایج نشان داد نمرات ﺍﺳﺘﺮﺱ ﻭﺍﻟﺪﮔﺮﻱ و مهارتهای خودنظمدهی خشم در والدین کودکان مبتلا به اختلال اتیسم به طور معناداری بالاتر از والدین کودکان مبتلا به اختلال نارسایی توجه/ بیشفعالی بود (05/0P). بر اساس یافتههای این پژوهش میتوان نتیجه گرفت که والدین کودکان مبتلا به اتیسم در مقایسه با والدین کودکان بیشفعال استرس والدگری بیشتری را تجربه میکنند و والدین کودکان بیشفعال از مهارتهای خود نظمدهی خشم کمتری برخوردارند، که میتواند ناشی از نیازهای خاص این کودکان باشد. بدین ترتیب طراحی و اجرای مداخلات مناسب روانشناختی و آموزشی برای والدین این کودکان میتواند تا حد زیادی راهگشا باشد.
Attention deficit-hyperactivity disorder and Autism are neurodevelopmental disorder that creates many problems for parents and families in term of parenting and parent's mental health. The purpose of this study was to compare the parental stress and anger self-regulation skill in parents of children with ADHD and autism. The research method of the present study was descriptive-causal comparative. 60 parents (30 parents of children with ADHD and 30 parents of children with autism) were selected by the purposeful sampling method. Data were collected by Parenting Stress Questionnaire (Abidin, 1983) and State-Trait Anger Expression Inventory-2 (STAXI-2) (Spilberger, 1999). Data were analyzed by t-test. Findings indicated that the scores of parenting stress and anger self-regulation skill were significantly higher in parents of children with Autism than those with ADHD (P<0/05). According to the findings of this study can be concluded that parents of children with Autism compared with parents of children with ADHD have more parenting stress and parents of children with ADHD compared with parents of children with Autism have less anger self-regulation skill which may be caused by the special needs of these children. In this way, planning and implementing appropriate psychological and educational interventions for the parents of these children can be very helpful.