چکیده:
هدف از این تحقیق» ارائه مدل توسعه سیستم مدیریت ارتباط با مشتری با تاکید بر استراتژی های بازاریابی دیجیتال در شرکتهای
خدمات مساقرت هوابی و گردگری استه مدبروت آرتبلط وا متری, نقتی اساسی در پهبود حهنکرد کسب و کار و افزایش وضایت
مشتری ادرازمینه صنعت خدمات دارد و گردشگری نیز به عنوان بزرکترین صنعت خدماتی جمان از نظردوآمدزایی شناخته شده ااست
و با در نظر گرفتن شیوع کرونا و رواج سیستم دور کاری در اکثر کسب و کارها و استفاده از فناوری اینترنت و شبکه های فضای
مجازی» بررسی تاثیر بازاربی دیجیتالی بر مدیریت ارتباط با مشتری در این صنعت بیش از پیش مطرح است . با توجه به هدف و
ماهیت» این پژوهش از نظر روش» یک پژوهش کیفی می باشد. همچنین ازآنجا که این تحقیق درصدد طراحی مدل بود» اکتشافی
است. از نظر هدف» یک پژوهش کاربردی می باشد زیرا علاوه بر جنبه آگاهی بخشی و علمی» جنبه کاربردی نیز برای شرکت ها
و سازمان های گردشگری خواهد داشت .جامعه آماری۳۳ نفر از مدیران فنی آژانسهای مسافرتی شهر تبریز آشنا به مدیریت ارتباط
با مشتری و بازاریابی دیجیتال در تبریز بوده است . در انتخاب نمونه ها از روش نمونه گیری هدفمند استفاده شد. .ابزار پژوهش»
مصاحبد بوداکد تا اتمباع داده ها ادامد یافت. از خبرگان تحقیق» چهار سوّال با باسخ باز برسیده شد .روایی و پایایی مصاحبده طبق
معیار مقبولیت انجام و ۵ معیار از ۱۱ معیار مقبولیت برای ابزارهای کیفی در این تحقیق رعایت شد که شامل حساسیت پژوهشگرء
انسجام روش شناسی,ء متناسب کردن نمونهء تکرار شدن یک یافته و استفاده از بازخورد آگاهان بوده است. داده های به دست آمده
از مصاحبه با استفاده از نرم افزار MAXQDA با رویکرد گراندد تئوری انجام شد .نتایج نشان داد که هفت مقوله اصلی شامل
بازاریابی» محیط سازمانی» زیرساختء» عملکردء مدیریت و برنامه ریزی» کیفیت خدمات و مدیریت ارتباط برای بهینه سازی سیستم
مدیریت ارتباط با مشتری برای توسعه استراتژی های بازاریابی دیجیتال دارای اهمیت می باشد.
خلاصه ماشینی:
واژگان کليدي: سيستم مديريت ارتباط با مشتري، بازاريابي ديجتيال ، استراتژي هاي بازاريابي ديجيتال ، گردشگري ١- مقدمه در اين مقاله به بررسـي و ارائه مدل توسـعه سـيستم مديريت ارتباط با مشتري با تأکيد بر استراتژي هاي بازاريابي ديجيتال در شـرکتهاي خدمات مسافرت هوايي و گردشگري پرداختيم ، با توجه به اهميت مشتري براي واحدهاي کسـب و کار در زمينه صـنعت خدمات و با توجه به اينکه توسعه صنعت گردشگري براي کشور ما که در شرايط تحريم با مشکلاتي مانند بيکاري ، محدوديت منابع ارزي و اقتصاد تک محصولي مواجه هستيم از اهميت فراواني برخوردار هسـت و مديريت ارتباط با مشـتري نقش اسـاسـي در بهبود عملکرد کسـب و کار و افزايش رضـايت مشتري در زمينه صنعت خدمات دارد و گردشگري نيز به عنوان بزرگترين صنعت خدماتي جهان از نظردرآمدزايي شـناخته شـده اسـت (موسـوي – سروري ١٣٩٦) و با در نظر گرفتن شيوع کرونا و رواج سيستم دور کاري در اکثر کسب و کارها من جمله شرکتهاي خدمات مسافرت هوايي و گردشگري و استفاده از فناوري اينترنت و شبکه هاي فضـاي مجازي ، بررسـي تاثير بازاريابي ديجيتالي بر مديريت ارتباط با مشـتري در اين صنعت بيش از پيش مطرح است .
ب ) پژوهش هاي داخلي (محمدرضـا جاويد ، سـينا نعمتي زاده ، بهروز قاسـمي ١٣٩٩) تحقيقاتي در مورد توسعه سيستم مديريت ارتباط با مشـتري با تأکيد بر استراتژي هاي بازاريابي ديجيتال در بانک شهر انجام دادند و نتايج ارائه شده عبارت هستند از اينکه در آينده سيستم CRM از داده ها براي پيش بيني استفاده ميکنند و تبديل به يک ابزار پرواکتيو مي شوند و در اين راسـتا سـازمان هايي رشـد مي کنند که بتوانند از دستيار رباتيک خود بهتر استفاده کنند پيشنهاد ميکنند که بانکهاي ديگر کشور در زمينه ي بهينه سازي CRM بعنوان نوآوري باز اقدام کنند .