چکیده:
اعمال لهو و لعب از دیرباز تا کنون در زندگی انسان وجود داشته داشته است ، این اعمال امری هستند منفی و بر علم فقه مومن هرگز عمر خود را به بطالت نمیگذراند .درگذشته این اعمال به دلیل عدم پیشرف
ت جوامع و تکنولوژیهای نوین ارتباطی توسط افراد به شکل قمار، مشروبات الکلی، رقص، مواد مخدر و... پیش آمد اما امروزه با گسترش اینترنت و دنیای مجازی به شکل دیگری نمو پیدا کرد. این مقاله در صدد است تا با روشی توصیفی تحلیلی به تبیین لهو و لعب و اقسام آن در فضای مجازی با بیان کیفر آن در حقوق ایران بپردازد و در مقام پاسخدهی به این سوال باشد که لهو و لعب از گذشته تا به امروز به چه میزان دستخوش تغییر گشتهاند و چالشهای پیش رو در این زمینه چیست ؟ یافتههای دراین مقاله نشان میدهد که همزمان با توسعهی تکنولوژی قسمهای لهو ولعب و تمرکز بیشتر افراد نسبت به گذشته به این اعمال افزایش یافته است ، علاوه بر اینها ، این مساله سبب اختلال در زمینهی تربیتی و تجمیع پروندههای قضایی گشته است.
خلاصه ماشینی:
مشکلات فردي نيز در پي استفاده کنترل نشده از فضاي مجازي بـه وجـود مـيآينـد که اصليترين آنها اعتياد رايانه است ،از جمله ديگر پيامدها ميتوان از آسـيب هـايي کـه بـه بينايي افراد وارد ميشود، بر هـم خـوردن نظـم خـواب و برنامـه ي روزمـره ، چـاقي و تنبلـي جسم ،کاهش توانايي هاي ذهنـي و در نتيجـه افـت تحصـيلي دانـش آمـوزان و دور شـدن از اهداف مهم زندگي فردي نام برد.
درباره حرمت غناء يا همان آوازه خواني ، ميان فقيهان شيعه في الجمله اختلافي وجود ندارد، جز آنکه تعبيرات آنان در بيان حرمت متفاوت است و در برخي امـور جـايز شـمرده است ، امروزه در فضاي مجازي اين امر بسيار رايج به خصوص در ميان بـانوان گشـته اسـت که براساس فقه حکم بـر لهـو بـودن و حرمـت خواننـدگي زن در عمـوم و بـراي مـردان بـه صورت تک خوان وجود دارد.
از منظر فقه و حقوق مدني هر معامله ، قرارداد ويا هر رابطه ديگري که قمار محسـوب شود ، باطل و غير قابل استناد است ، در نتيجه درآمد ناشي از آن نيز نامشـروع بـوده کـه در اصل ٤٩ قانون اساسي نيز بـه لـزوم رسـيدگي و اثبـات نامشـروع بـودن ايـن امـوال و تعيـين تکليف اين موارد پرداخته شده است .