چکیده:
هدف از پژوهش حاضر، پیشبینی پرخاشگری دانشجویان بر اساس اضطراب کرونا، همدلی شناختی و همدلی عاطفی بود. پژوهش حاضر از لحاظ هدف جزء پژوهشهای بنیادی و از لحاظ روش از نوع مطالعات همبستگی است. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی دانشجویان کارشناسی دانشگاه محقق اردبیلی در سال تحصیلی 1400-1399 با دامنه سنی 18 تا 22 سال بود. نمونهی پژوهش شامل 287 نفر بود که به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. ابزارهای این پژوهش شامل پرسشنامه پرخاشگری باس و پری BPAQ (1992)، مقیاس اضطراب کرونا ویروس CDAS (1398)، مقیاس بهره همدلی بارون- کوهن BEQS (2004) بود. تجزیه و تحلیل اطلاعات از طریق نرم افزار 23SPSS و از طریق روش همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه انجام پذیرفت. نتایج پژوهش نشان داد که اضطراب کرونا، پرخاشگری را به صورت مثبت معنیدار (57/0 Beta=، 01/0 P=) و همدلی شناختی (12/0 Beta=، 05/0 P=) و همدلی عاطفی (31/0 Beta=، 01/0 P=) پرخاشگری را به صورت منفی معنیداری پیشبینی میکنند. در مجموع 59/0 از واریانس پرخاشگری توسط اضطراب کرونا، همدلی شناختی و همدلی عاطفی، تبیین میشودین پژوهش نشان دهندهی اهمیت پیشبینی کنندگی اضطراب کرونا در پرخاشگری و همدلی شناختی و عاطفی در بازداری پرخاشگری است.
The aim of this research was a prediction of university students' aggression based on corona anxiety, cognitive empathy, and affective empathy. In regard to the purpose, this research was applicable and in regard to procedure, it was a correlation study. The study community included all undergraduate students of the University of Mohaghegh Ardabili at 1399-1400 academic year with 18-22 age range that among them 287 students were selected as samples by cluster sampling. Research questionnaires included: Buss and Perry Aggression Questionnaire (1992), Corona Disease Anxiety Scale (2020), and Baron-Cohen Empathy Scale. Data analysis was done by SPSS23 software with Pearson correlation coefficient and multiple regression methods. The results showed that corona anxiety, predicts aggression significantly and positively (P = 0.01, Beta = 0.57), and cognitive empathy (P= 0/05, Beta= 0/12) and emotional empathy (P= 0/01, Beta= 0/31) predict aggression negatively and meaningfully. A total of 0.59 of the variance of aggression is explained by corona anxiety, cognitive empathy, and emotional empathy. This study indicates the importance of the protecting role of corona anxiety for aggression and cognitive empathy and affective empathy for inhibition of aggression.
خلاصه ماشینی:
رويش روان شناسي، سال ١٠، شماره ١١، شماره پياپي ٦٨، بهمن ١٤٠٠ Rooyesh-e-Ravanshenasi Journal(RRJ),10(11), 2022 پيش بيني پرخاشگري دانشجويان بر اساس اضطراب کرونا، همدلي شناختي و همدلي عاطفي The Prediction of university students aggression based on corona anxiety, cognitive empathy and affective empathy دکتر نيلوفر ميکائيلي (نويسنده مسئول ) Dr. Niloofar Mikaeili* Professor, Department of Psychology, Faculty of استاد روانشناسي، گروه روان شناسي، دانشکده روان شناسي، دانشگاه Education and Psychology, University of Mohaghegh محقق اردبيلي، اردبيل ، ايران .
Jiang, Denga, Zhu, Jia, Taoc & Lia پيش بيني پرخاشگري دانشجويان بر اساس اضطراب کرونا، همدلي شناختي و همدلي عاطفي The Prediction of university students aggression based on corona anxiety, cognitive empathy and affective empathy ابزار سنجش پرسشنامه پرخاشگري باس و پري (BPAQ): اين پرسشنامه ابزاري خودگزارشي شامل ٢٩ عبارت است که توسط باس و پري در سال ١٩٩٢ساخته شد و ميزان پرخاشگري کلي و چهار زير مقياس پرخاشگري بدني١، پرخاشگري کلامي٢، خشم ٣ و خصومت ٤ را اندازه - گيري ميکند و براي گروه سني ١٨ تا ٢٢ سال ساخته شده است .
Van Lissa, Hawk & Meeus پيش بيني پرخاشگري دانشجويان بر اساس اضطراب کرونا، همدلي شناختي و همدلي عاطفي The Prediction of university students aggression based on corona anxiety, cognitive empathy and affective empathy يکي از محدوديت هاي پژوهش حاضر اين بود که داده ها به صورت آنلاين جمع آوري شده و بايد در تعميم نتايج به افرادي که از شبکه هاي مجازي استفاده نميکنند، احتياط کرد.