چکیده:
از زمان شیوع ویروس کرونا تا به امروز، پژوهشهای متعددی پیرامون پیامدهای این همهگیری از ابعاد مختلف انجام شدهاست؛ و بعضا راهکارهایی نیز ارائه گردیدهاست. غالب این مطالعات بهدلیل درجه بالایی از ملموس بودن بر جنبههای اقتصادی تمرکز داشتهاند. یکی از مهمترین بخشهای اقتصادی که لطمات جبرانناپذیری بر آن وارد گردیده، صنعت گردشگری میباشد. آسیب وارده بر این صنعت به حدی است که زمینه حذف بسیاری از بخشهای فعال در صنعت را فراهم نمودهاست. به همین سبب در این مقاله برآن شدیم تا با مروری بر ادبیات کارآفرینی گردشگری بهعنوان یکی از مهمترین شاخههایی که میتواند در ابقاء کسبوکارها نقشآفرینی نماید به دنبال راهکارهای احتمالی بپردازیم. مطالعات حاکی از آن است که از مهمترین رویکردهایی که بهصورت بالقوه میتواند به تعدیل پیامدهای ناشی از شیوع ویروس کرونا در صنعت گردشگری بپردازد، رویکرد بداههپردازی میباشد. این رویکرد نه تنها احتمالا موجب ماندگاری کسبوکارها در شرایط عدماطمینان محیطی میشود، بلکه میتواند به عنوان یک مزیترقابتی در سطح استراتژیک بهکار گرفته شده و منجر به یادگیری سازمانی گردد.
خلاصه ماشینی:
بحران کرونا و کاربست رویکرد بداههپردازی در کارآفرینی گردشگری سيد سعيد هاشمي1، اليکا حسني*2 1 دانشیار گروه مدیریت گردشگری، دانشکده گردشگری، دانشگاه علموفرهنگ، تهران، ایران 2 دانشجوی دکتری گروه مدیریت گردشگری، دانشکده گردشگری، دانشگاه علموفرهنگ، تهران، ایران چکیده از زمان شیوع ویروس کرونا تا به امروز، پژوهشهای متعددی پيرامون پیامدهای این همهگیری از ابعاد مختلف انجام شدهاست؛ و بعضاً راهکارهایی نیز ارائه گرديدهاست.
ماریاکوئرا 3 (2020) ، پژوهشی دیگر پیرامون پیامدهای گسترش ویروس کرونا در رومانی انجام داد و به مقایسهی مناسبترین رویکردهای مقابله با اثرات منفی بلندمدت ناشی از شیوع ویروس کووید 19 پرداخت و اذعان نمود که بداههپردازی یکی از بهترین رویکردهایی است که کسبوکارها میتوانند برای بازیابی خود در این شرایط بهکارگیرند (کوئرا، 2020).
او در مطالعهای تحت عنوان "کووید 19 و کارآفرینی: جهتگیری تحقیقات آتی" نیز در تایید نتایج مطالعه کوهن اذعان نمودهاست که بقای کسبوکارها در این شرایط جز با تغییر در شیوه تفکر کارآفرینی و تعهد آنها به تغییر رویکردی نوآور و منعطف، تضمین نخواهد شد و ضروری است که پژوهشهای آت Alessa Majeed Maria Ciurea Linnenluecke Jones & Ratten Daniel Cohen حوزه کارآفرینی گردشگری تمرکز خود را بر این مهم قرار دهند (راتن، 2021).
مطالعات انجامگرفته حاکی از آن است که نه تنها بداههپردازی میتواند در سطح استراتژیک کسبوکارهای گردشگری مطرح باشد، بلکه میتوان آن را در ساختار فرهنگ سازمان نیز برای یادگیری سازمانی جای داد.
Contributions of Mindfulness to Improvisational Behavior and Consequences on Business Performance and Stress of Entrepreneurs during Economic Downturn.
THE IMPACT OF THE COVID-19 PANDEMIC ON SMALL BUSINESSES:A Case Study of the Entrepreneurial Coping Strategies in the hardest hit industries in Finland.