چکیده:
تداوم و پایداری کسبوکار در دنیای رقابت جهانی امروز بدون داشتن سیاست تحقیق و توسعه و راهبردهای نوآوری و فناوری در توسعه کسبوکار امکانپذیر نمیباشد. لذا در این مقاله سعی شده پس از بیان نقش نوآوری باز در مدل کسبوکار، رویکردهای مختلف تدوین راهبردهای نوآوری و فناوری معرفی گردیده و سپس با توجه به نقش شایستگی محوری در تجاریسازی نوآوریها، چارچوبی جهت یکپارچگی راهبردها در توسعه کسبوکار بنگاهها معرفی گردد. براین اساس مدل راهبردی توسعه کسبوکار بر مبنای رویکرد ترکیبی عقلایی و تکوینی معرفی گردیده که در این راستا سیاست های سرمایهگذاری تحقیق و توسعه در زنجیره ارزش با توجه به استراتژی های نوآوری مشخص میگردد.
خلاصه ماشینی:
از این رو، شناسایی، ایجاد و توسعه شبکه همکاران تحقیقاتی و صنعتی با استفاده از رویکرد نوآوری باز و بهکارگیری هوشمندی فناوری به منظور رصد و دیده بانی تحولات فناورانه برای سازمان های فناوری محور و پیشرفت علم و فناوری که اثر مستقیم بر حوزه کسبوکار این سازمان ها دارد، دارای اهمیت بالایی است.
لذا در دنیای پر از ایدههای جدید امروزه، بنگاهها باید بتوانند از تمامی منابع دانشی اعم از منابع خارجی یا داخلی برای ارزش افزایی بنگاه خود استفاده کنند و نوآوری باز را می توان تلاشی مشترک داخل سازمان با قابلیت برون سپاری و یا ترکیبی از چند روش مختلف در جهت بهکارگیری دانش داخلی و خارجی برای افزایش ارزش اقتصادی زنجیره، تسریع توسعه محصول جدید تلقی نمود [12].
نوآوری در گذشته نیازمند اتکاء به منابع فکری درون سازمانی و تلاش برای توسعه آنها و همزمان جلوگیری از اطلاع و استفاده نیروهای بیرونی بوده است؛ اما نوآوری باز از شرکتها می خواهد که در کسبوکار خود از ایده ها و فناوری های بیرونی بیشتر بهره ببرند و به دیگر شرکت ها هم اجازه دهند از ایدههای بی استفاده ماندشان بهره مند شوند.
شرکت ها برای این کار باید مدل کسبوکار خود را باز کنند تا ایده ها و فناوری های بیرونی به سادگی در آن جریان یابند و دانش درونی بیشتری هم به بیرون راه یابد.
"Open Innovation: The New Imperative for creating and profiting from Technology".
"Open Innovation: The New Imperative for creating and profiting from Technology".
Keywords: Open innovation, innovation strategies, technology management, business model.