خلاصه ماشینی:
"اما نیت من از تخطی در اینجا به هیچوجه جنبه اخلاقی نیست همانقدر که نگاه کیارستمی از منظر اخلاقیات تصویر اهل تحفظ است از منظر تجربه استیتیکی و سبکی سرکش،متجاوز،سنتستیز و عادت زده است،عادت ستیزی عین القضاتوار و به سرشت سبکی آثار کیارستمی تبدیل شده و در ده تبلور یافته و در اختیار خصیصهء دیگر سبک او یعنی خاصیت آینگی قرار گرفه که آنهم انصافا باز دارای قرابتی با آزمون معرفتی عین القضات همدانی است.
حال فیلم تنها شمارش برای آمادگی دیدنمان در آینهاش بوده،فیلم دارد تازه شروع میشود در سالن تاریک روحها،پرتوهای یک پروژکتور و نمایشدهنده،شروع به کار کرده است و ما را پر از پرسشی میکند که ساختار تصویریاش را،تصاویر زیسته شدهء ما شکل خواهد داد.
طبیعی ساختن راز کانونی فیلم ده،سینمای کیارستمی و تکمیل پروژهای است که پس از لومیر دفن شد،یا به شکل ناقص و مغلوب در حاشیه سینمای مقتدر آمریکایی به حیات خود ادامه داد.
بازگشت مؤلف بر متن تخطی زیبا و بنیانگذارانه ده است ده نشان داده که تنها و تنها امکانات دیجیتالی میتوانسته با حذف حضور عوامل مزاحم -لحظههای زنده و بیواسطهای را ثبت کند،علیه اغواگری تصویری و فریب و قواعد این فریبناکی بستیزد با افسونزدایی تصویر به ما امکان رودررویی با سوژه(در اینجا خود بازیگران)بدهد.
بداهت سبک کیارستمی در فیلم ده به اوج رسیده است و این اوج تنها با دوربین دیجیتالی ممکن شده است فیلم ده سرشار از تجربههای غیرمترقبهای است که سخن گفتن از آنها ما را بیش از پیش با وجوه پسامدرنیستی و شالودهشکنانه یک ضد سینمای موجود آشنا میکند."