خلاصه ماشینی:
"صحنه ادرار کردن برات نشان میدهد که در اینجا در حین ادرار کردن هم میتوان عاشق شد!معلوم نیست این کاراکترها معرف کدام طیف اجتماعی ملت کرد هستند؟دزدان سرگردنه هم که مشخص نیست در زمان جنگ و حضور آن همه نیروی نظامی در نوار مرزی چگونه جرأت راهزنی دارند؟ بردن موتور و وسایل،بعد بازارچه مرزی که در بحبوحه جنگ اصلا وجود خارجی نداشت و احتمالا تکههایی از فیلم قبلی بوده است.
هر آن کس که میخواهد ردی از خودش در تاریخ این ملت بر جا بگذارد باید به دفاع از اندیشههای مترقی روزگار خویش برخیزد و آرزوها و خواستههای مردم را بیان کند و لازمه این امر در وله نخست، انسان بودن و جنگیدن با همه انواع و شکلهای ارتجاعی جامعه است و فیلمساز و هنرمند نباید از نشانههای وجود متعالی یک ملت چشم بپوشد تا واقعیتی را که خود میپسندد،به نمایش بگذارد.
قلب عینیت،سرپیچی از آن و یا ناتوانی در درک منطق موجود در زندگی کار هنری را به انواع شکلگیری(فرمالیسم)سوق میدهد و بر عکس عنصر ذهنی ناتوان در هنر و یا نبود این عصر سبب میشود که فیلمساز در ناتورالیسم ناب بورژوایی فروغلتد.
جنبه فلسفی هنر،چیزی بیرون از هنر نیست که باید در اثر هنری تزریق شود،بلکه هنر بنا به طبیعتی که دارد فلسفی است،زیرا هنر همیشه از معنای زندگی با مردم سخن میگوید و به آنان کمک میکند در ماهیت درونی هستی کندوکاو کنند و در شکلگیری جهانبینی آنها تأثیر میگذارد."