خلاصه ماشینی:
"مثلا در فیلم دیوانهای از قفس پرید علی نصیریان با نیکی کریمی روبرو میشود و در چشمبرهمزدنی چنان واله و شیدای او میشود که دل و دین از کف میدهد و چون از عشق بسیار طاقتش از دست رفته است،در همان لحظه روی پا بند نمیشود و دستش را به دیوار میگیرد!شاید اغراقآمیز به نظر برسد،اما این صحنه تفاوتی با فیلمفارسیهای دههء 1340 ندارد.
مثلا چرا یک دختر تهرانی فقط بخاطر اینکه شناسنامهاش متعلق به شهرستان است در خوابگاه اقامت دارد و از خانوادهاش خبری نیست و یکمرتبه پای خانوادهاش به بیان میآید؟اصلا این موضوع چه تأثیری د روند فیلمنامه میگذارد؟مگر آیدا از خانه فرار نکرده بود؟پس چطور موقع رفتن به شمال میگوید باید به منزل برگردم چون قرار است خواستگار بیاید؟آیا آیدا بعضی وقتها از خانه فرار میکند تا بعدا موقع خواستگاری برگردد؟!کدام مرکز اطلاعرسانی تلفن(118)بدون دانستن نام محل،شمارهء تماس میدهد؟و از همه جالبتر،در کدامیک از خوابگاههای دانشجویان دختر فقط با شنیدن نام کوچک یک نفر،فوری ارتباط را برقرار میکنند؟نفس عمیق پر است از مناسبات غیر منطقی که نه علت نمایشی دارد و نه دلیل منطقی و فقط برای پر کردن فصلهای خالی به فیلم تحمیل شده است.
یک سؤال بسیار ساده:سیاوش منع ورود به خاک ایران را دارد چرا دوستش به دیدار او نمیآید؟جواب سادهتر:اگر بیاید که فیلم تمام میشود و بعد چه بهانهای برای کش دادن فیلم پیدا میشود؟در تمام فیلم احساس میکنیم نماها تکراری هستند و موقعیتی برای دنبال کردن ماجرا وجود ندارد و اصلا ماجرایی وجود ندارد و برای بیننده جز جابهجا شدن روی صندلی و خمیازه کشیدن و البته راه بهتر سالن سینما را ترک کردن چارهای نمیماند."