خلاصه ماشینی:
"واقعا برای جشنوارهای که 20 دوره از پشت سر گذاشته و به جهانی بودن خود اصرار دارد،چه توجیه منطقی میتوان قائل شد که تعداد قابل توجهی از فیلمهای بخش مسابقهاش در اندازههای متوسط و زیر متوسط باشند؟آیا با حضور چند فیلمساز شناختهشدهء این دوران(تهمینه میلانی،رضا میرکریمی، فریدون جیرانی،احمد رضا معتمدی)و چند فیلمساز جوان و بعضا خوشفکر، میتوان تنور جشنواره را گرم نگه داشت؟ شاید مهمترین دستاورد از پیش تعییننشدهء جشنواره امسال،شکلگیری نوعی جوانگرایی در سینمای بیبضاعت ما باشد.
آیا این شیفتگی و ذوقزدگی را میتوان با نگاهی جامعهشناسانه، بدرستی تحلیل کرد؟بله از یک جهت که سازندهء فیلمهای مسافر جنوب و نجوا به یک نگاه اجتماعی معاصر رسیده و دوربینش را متوجه نسل عاصی و هویت گمکرده و به پوچی رسیدهء این زمانه کرده،جای امیدواری است ولی آیا زاویه دید پرویز شهبازی در نفس عمیق و تحلیل روبنایی او از اجتماع و آدمهای برگزیدهاش را میتوان قابل دفاع دانست؟ فیلم از آن بعد که ارتباط میان نسل جوان فعلی را به شکلی ناهنجار و تواءام با انقطاع کلامی و تصویری نشان میدهد،موفق عمل میکند."