خلاصه ماشینی:
"خود افزایش حساسیتش بعد از فیلم«نرگس»و ضعفهای موجود در فیلمنامههای متداول آن سالها را دلیل این فاصله میداند و میگوید:«در فاصله پنج سال بین این دو فیلم دنبال فیلمنامهای میگشتم که حساسیت بیشتری نسبت به فیلمنامههای معمول آن سالها در نوع روایت داشته باشد.
اما خودش آنچنان به این روش دلبسته که سومین فیلم بلند خود یعنی«ایستگاه متروک»را نیز با چنین ساختاری شکل میدهد،یک داستان ساده و یک اتفاق سادهتر را انتخاب میکند؛زن و شوهری در مسیر سفر به مشهد در جادهای فرعی دچار حادثه میشوند.
قرار بر این میشود که همسر مرد عکاس که پیش از این معلم بوده به جای معلم روستا به بچهها درس بدهد و معلم-تعمیرکار داستان به اتفاق عکاس برای تعمیر اتومبیل از روستا خارج شوند.
این ایده طی چند سفر که رئیسیان،کیارستمی و سیف الله صمدیان برای عکاسی از طبیعت انجام دادند قوام یافت-همان سفرهایی که حرفهء شخصیت مرد اصلی داستان یعنی عکاس طبیعت را شکل داد-بعد هم سفرهایی همراه با کامبوزیا پرتوی انجام شد."