خلاصه ماشینی:
"اینگونه نیست که توقع داشته باشیم با سفارشی کار کردن به سینمای معناگرا دستیابیم؛گام اول در این راه،این است که فیلمنامهنویسان و کارگردانان سینمای ایران با وجوه مختلف معناگرایی در ابعاد مختلف تصویر و نوشتن آشنا شوند و این عرصهیی است که با بخشنامه،دستور و تحکم،تحقق نمییابد.
هوسرل(واضع نقد پدیدارشناسی)استدلال میکند که در چیزهایی که بهعنوان آگاهی برایمان پدیدار میشود،ما کیفیات کلی و اساسی آنها را کشف میکنیم پس عمل تفسیر به این دلیل مهم و امکانپذیر است که موضوعات مختلف(مثلا معناگرایی در سینما)امکان دسترسی مخاطب به آگاهی مؤلف(صاحب اثر)را فراهم میسازند.
بنابراین در سینمای معناگرا،کشف معنا مانند سینمای نوع اول به سادگی نیست و مخاطب برای کشف معانی نهفته در اثر،دست کم باید نگاهی روشمندتر و حرفهییتر به سینما داشته باشد."