چکیده:
فرهنگ شهرت از مفاهیم اساسی برای فهم کنشها در بستر رسانههای اجتماعی است. هماکنون، رسانههای اجتماعی قابلیتهای ویژهای در شکلگیری فرهنگ شهرت دارند. دراینبین، اینستاگرام، بهسبب تصویرمحوربودن و فراهمسازی فضای تعاملی کاربران و سلبریتیها، مورد توجه محققان قرار دارد. هدف مطالعۀ پیش رو، از یکسو، بررسی فرهنگ شهرت و پیامدهای فرهنگی و اجتماعی آن و، از سوی دیگر، بررسی میزان پیگیری صفحات شخصی سلبریتیها از سوی کاربران یا مخاطبان است. از روش کمّی پیمایش و تکنیک پرسشنامه برای گردآوری دادهها و اجرای پژوهش استفاده شده است. در مبانی نظری، به «رهیافت فرهنگ سلبریتی»، «رهیافت سلبریتیسازی و سلبریتیشدن»، «رهیافت اکولوژی سلبریتی»، «رهیافت فضای خصوصی و عمومی سلبریتی»، و «رهیافت روانشناختی به هواداری و سلبریتی» پرداخته شده است. یافتهها نشان میدهد تقریباً 20 درصد کاربران اینستاگرام «اخبار و صفحات سلبریتیها» را پیگیری میکنند. آنها صفحات بازیگران، خوانندگان و ورزشکاران سلبریتی داخلی را بیش از سایر گروههای سلبریتی دنبال میکنند؛ بهطوریکه تقریباً یکسوم کاربران صفحات شخصی بازیگران و خوانندگان سلبریتی را پیگیری میکنند و تقریباً یکچهارم کاربران صفحات شخصی ورزشکاران را. روابط فرااجتماعی، همذاتپنداری و پرستش سه شاخص گرایش به سلبریتیهاست. این مطالعه نشان میدهد که تقریباً 47 درصد کاربران فعال در حوزۀ سلبریتیها به سلبریتیها گرایش دارند؛ بهنحویکه، علاوه بر علاقه به تعامل فرااجتماعی با سلبریتیها، در بُعد انتزاعی به الگوبرداری از ارزشها و نگرشهای سلبریتیها و در بُعد رفتاری به پرستش و تقلید سبک زندگی سلبریتی محبوب میپردازند.
Celebrity culture is one of the basic concepts for understanding actions in the context of social media. Social media has a special ability to create celebrity culture. Among these, Instagram is of interest to researchers due to its image-oriented nature and the creation of an interactive space for users and celebrities. The purpose of this study, on the one hand, is to examine the celebrity culture and its consequences, and on the other hand, to examine the extent to which users or audiences follow the personal pages of celebrities. In this research, survey method and questionnaire technique are used to collect data. In the theoretical section, "Celebrity Culture Approach", "Celebrification and Celebritization Approach", "Celebrity Ecology Approach", "Celebrity Private and Public Space Approach" and "Psychological Approach to Advocacy and Celebrity" are discussed. Findings show that about 20% of Instagram users follow news and celebrity pages. The pages of domestic celebrity actors, singers and athletes are followed more than any other celebrity group. As a result, about a third of users follow the personal pages of actors and celebrity singers, and about a quarter of users follow the personal pages of athletes. Para-Social Interaction, identification and worship are the three main indicators of tendency to celebrities. Our study shows that approximately 47% of active users in this subject pay attention to celebrities; so that, in addition to the interest in Para-Social Interaction with them, they intellectually follow the values and attitudes of celebrities and behaviorally imitate their celebrity lifestyle.
خلاصه ماشینی:
اينسـتاگرام نيـز، به عنـوان يکي از رسـانه هاي اجتماعـي فراگير و محبـوب در جهـان کـه بـر محـور تصويـر (عکـس و ويدئـو) بنـا شـده اسـت ، بسـتري مناسـب بـراي متورم شـدن فرهنـگ شـهرت و خرده ستاره هاسـت .
رسـانه هاي اجتماعـي بـا قابليت هـاي ويـژه اي کـه دارنـد باعـث شـکل گيري فرهنـگ شـهرت در شـکلي جديـد شـده اند .
در بازنمايـي و برجسته سـازي چهره هـاي مشـهور گـروه نخبـگان ، سـلبريتي هاي مشـهور و سلبريتي شـده ها رسـانه هاي جمعـي نقـش بنيـادي دارنـد و شـبکه هاي اجتماعـي ابـزاري بـراي اسـتفادە چهره هـا از شـهرت هسـتند؛ درحاليکـه خرده سـلبريتي هاي اينترنتـي شـهرت خـود را صرفـا از طريـق شـبکه هاي اجتماعـي و به طـور خـاص از اينسـتاگرام بـه دسـت أورده انـد .
مطالعـه پيـش رو از منظـر عمومي شـدن اينسـتاگرام در ميـان کاربـران شـبکه هاي اجتماعـي ، به ويـژه در ميـان سـلبريتي ها، و قابليت هـاي اينسـتاگرام بـراي بازنمايـي فرهنـگ شـهرت ضـرورت و اهميـت دارد .
Brown & Tiggemann Song &Kim .
رهيافـت سلبريتي سـازي و سلبريتي شـدن از مفهـوم «دموکراتيزه شـدن » سـخن ميگويـد کـه ، به ظاهـر، امـکان دسـتيابي افـراد عـادي بـه موقعيت هـاي شـهرت را به واسـطه رسـانه هاي اجتماعـي فراهـم کـرده اسـت .
ميزان استفاده از اينستاگرام به تفکيک متغيرهاي زمينه اي طبقه (به تصویر صفحه رجوع شود) جـدول ۴ بيانگـر اسـتفاده از شـبکه اجتماعـي اينسـتاگرام بـه تفکيـک متغيرهـاي زمينـه اي اســت و نشــان مي دهــد بيــن ميــزان اســتفاده از شــبکه اجتماعــي اينســتاگرام و گــروه ســني و وضعيـت تأهـل رابطـه معنـاداري وجـود دارد و سـطح معنـاداري کمتر از ۰/۰۵ اسـت .
‘The celebritization of society and culture: Understanding the structural dynamics of celebrity culture’.