خلاصه ماشینی:
"اگر سینمای کودک و نوجوان با مخاطب سنی روبهروست؛اگر سینمای جنگ با طرفداران موضوع جنگ یا علاقهمندان به هیجان روبهروست؛اگر سینمای حادثه،سینمای تخیل،سینمای سیاسی،سینمای ملودرام و هرگونه دستهبندی دیگری را که به حساب میآوریم،در برابر گروه خاصی از مخاطبان تعریف شده قرار میگیرند،سینمای اجتماعی مجبور است به اندازهی همهی طبقات اجتماعی و به اندازهی مجموع آنها فکر کند،خلاقیت به خرج دهد و توان هنری خود را به کار گیرد.
بسیاری از آثار سینمایی که در سالهای اخیر تولید شده،پاسخ مساعدی از تماشاگر نگرفتهاند؛در اینباره،هرگونه تحلیلی صورت میگیرد، از برخورد با مناسبتهای تقویمی گرفته تا نارسایی تبلیغ، اما کمتر شنیده میشود که زمان اکران فیلم را با اجتماعی واقعی بسنجند و در این ارتباط به تحلیل بنشینند؛البته رفتار سینمای ما اینگونه مینماید که نیازمند این نیست که به این بعد رفتاری اجتماع توجه کند.
این مشکلی است که در عمدهی آثار سینمای اجتماعی فعلی دیده میشود و همین امر باعث شده که فیلمها توفیق مناسبی از جانب تماشاگر یا اجتماع پیدا نکنند."