خلاصه ماشینی:
"این علایم بیشتر در دو دوره به کار نویسنده میآیند: «دورهی آبستنی»(مرحلهی تدارک و آمادهسازی) و«دورهی خلق»(مرحلهی نگارش بر روی کاغذ)؛به همان اندازه که اولی،دقایق الهام،زمان جستوجو، (به تصویر صفحه مراجعه شود) دوران جمعآوری اطلاعات و اسناد،لحظههای تردید، ساختن و خراب کردن،بازساختنی پیاپی،ممکن و غیرممکن و تصادف و احتمال است،به همان اندازه دوران دوم باید آگاهانه،حسابگرانه و بخردانه طی گردد،زیرا نویسنده هدف خود را یافته است؛موضوع دراماتیک هدفمندی اثر گشته و همچون ستون فقرات فیلمنامهیی که در پیش است،خود را تحمیل کرده است.
این موضوع به درستی ستون فقرات کنش در تارتوف را تشکیل میدهد، اما«نیرنگبازی پوشیده در پارسایی دروغین این سکهسازان قلب»را که پیام اصلی و محتوایی کمدی «مولیر»است،مدنظر قرار نمیدهد؛پس،هرچند درست،این تحلیل ناقص باقی میماند،زیرا وحدت دراماتیک هرگز بهمعنای وحدت موضوع دراماتیک نمیتواند باشد و بدان سمت راهبر نمیشود و نیز به خاطر این دلیل بسیار ساده که هر رفتار انسانی محل تلافی عمل و مفهوم است،پس در پشت هر حرکت، معنایی قرار دارد و در پس هر کنش،یک مفهوم منابع: فصل اول از کتاب: (به تصویر صفحه مراجعه شود) 3-لاجوس اگری،فن نمایشنامهنویسی، ترجمهی مهدی فروغ،چاپ دوم،صفحهی 18 4-لاجوس اگری،فن نمایشنامهنویسی، ترجمهی مهدی فروغ،چاپ دوم،صفحهی 23 5-ارسطو،هنر شاعری،ترجمهی فتح الله مجتبایی،نشر اندیشه،تهران،1377،صفحهی 80 6-لاجوس اگری،فن نمایشنامهنویسی، ترجمهی مهدی فروغ،چاپ دوم،صفحهی 17 7-لاجوس اگری،فن نمایشنامهنویسی، ترجمهی مهدی فروغ،چاپ دوم،صفحهی 23 (به تصویر صفحه مراجعه شود)"