چکیده:
با رونق کسبوکارهای اشتراکی و افزایش اعتماد به آنها، بررسی محرکهای استفاده مجدد از آن حائز اهمیت است. پژوهش حاضر با هدف بررسی پیشرانهای موثر بر رضایت و قصد استفادهی مجدد در یک مدل اقتصاد اشتراکی – استارتاپ تاکسی آنلاین تپسی- انجام گرفته است. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی میباشد. نمونه آماری در این پژوهش شامل 329 نفر از اعضای جامعه آماری بود که با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس جمعآوری گردید. ابزار اصلی گرداوری داده ها پرسشنامه بوده است. داده ها با روش معادلات ساختاری در نرمافزار ایموس مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج تحلیل دادههای این پژوهش بیانگر تاثیر معنادار صرفه جویی در هزینه، کیفیت خدمت، قابلیت گوشی هوشمند، اعتماد به عرضهکننده و اعتماد به اپلیکیشن بر رضایت و همچنین اعتماد بر استفاده مجدد در بین مشتریان از خدمات تپسی میباشد. همچنین دو فرضیه تاثیر ادراک از همسویی با روندها بر رضایت مشتری و تاثیر رفتار میزبان بر قصد استفاده مجدد تایید نشد.
With the growth of shared businesses and increasing trust in them, it is important to examine the drivers of its reuse. This study aimed to investigate the factors affecting satisfaction and re-use intention in an online business based on sharing economy model - the Tap30, an online taxi startup. The research method is descriptive-correlational. The statistical sample of the study consisted of 329 members of the statistical population who were collected using the convenience sampling method. The primary tool for data collection was a questionnaire. Data were analyzed using structural equation method in AMOS software. The results of the data analysis of this study indicate that cost saving, service quality, smart-phone capability, trust to service provider, and trust to app affecting satisfaction and trust in customer re-use of Tap30 services are significant. Also, two hypotheses that the effect of alignment with trends on customer satisfaction and the impact of host behavior on re-use intention were not confirmed.
خلاصه ماشینی:
مروری بر پژوهش های پیشین نشان میدهد که علیرغم ماهیت انفرادی و همتابه همتای خدمات در اقتصاد اشتراکی تأثیر اعتماد به همتایان (همتا در بخش عرضه ) به عنوان عامل تعیین کننده اعتماد و تأثیر مستقیم ویژگیهای رفتاری ارائه دهنده خدمت همتابه همتا، به رغم اثرگذاری مستقیم و سریع آن بر قصد استفاده مجدد مشتری چندان موردتوجه قرار نگرفته است .
پژوهش دیگری در خصوص عوامل مؤثر بر انگیزه های استفاده از خدمات اشتراکی نیز نشان داد که منافع اقتصادی ناشی از کاهش هزینه ها، پاسخ های نگرشی نسبت به این خدمات مانند رضایت را تحت تأثیر قرار میدهد (٢٠١٦ ,Ukkonen &klint Hamari, Sjo).
یافته های این پژوهش ها منتج به ارائه فرضیه ذیل شد: H٢: کیفیت خدمت بر روی رضایت دریافت کنندگان خدمات همتابه همتا تأثیر مثبت دارد.
یافته های پژوهش دیگری نیز نشان داد که استفاده از خدمات اشتراکی به دلیل ماهیت به روز آن تأثیر بیشتری بر رضایتمندی مشتریان جوان داشته است (٢٠١٧ ,Yen &Abdar ).
پژوهشی که در میان گردشگران استفاده کننده از خدمات اشتراکی انجام شد نیز تأثیر به روزبودن و ماهیت متمایز مصرف اشتراکی بر رضایت مشتریان را نشان داد ( ,Guttentag ٢٠١٨ ,Havitz &Smith, Potwarka ).
با توجه به مطالب بیان شده میتوان این فرضیه را مطرح نمود: H٥: رضایت دریافت کنندگان خدمات همتابه همتا روی قصد استفاده مجدد آن ها از خدمات اشتراکی تأثیر مثبت دارد.
همچنین پژوهشی در حوزه خدمات اقامتی همتابه همتا نشان داد که اعتماد به محتوای ارائه شده تأثیر مثبتی بر قصد خرید مجدد کاربران تأثیر مثبت دارد ( & Ert, Fleischer ٢٠١٦ ,Magen).